|
|
|
|
---|---|---|---|
|
kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia-detal1 kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia- detal2 kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia-detal3 kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia-detal4 kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia-deta5 kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia-detal6 Sandro Botticelli malarz włoski , 1446 - 1510 Matka
i dziecko c.1500
|
Niepokalane poczęcie Koncept niepokalanego poczęcia kwalifikuje wszystkie poczęcia jako "pokalane" . Słownik PWN pokalać - zhańbić, skompromitować, zbezcześcić" przestrz. - zanieczyścić, powalać kałem co dzisiaj przestarzałe, to wówczas było aktualne . Lansując swój pomysł Kościół wbił klin pomiędzy kobietę i mężczyznę. Miłość fizyczna została zohydzona . Obraz podzielony jest szerokim , brązowym pasem na dwie części , na dwa światy ( brąz oznacza zmęczenie) . Pas symbolizuje strumień propagandy, męczącej , osłabiającej wolę istnienia . Dziecko przynależy do świata po lewej. Ona stoi bliżej tego po prawej stronie. Na obrazie opowiadają ręce. Dłonie anioła z prawej ułożone są tak , że wyprostowany kciuk wciska się pomiędzy dwa , lekko rozwarte palce jego drugiej dłoni (detal1) . Jest to gest skojarzony z seksem . Anioł spogląda chyłkiem, zalękniony. W krajobrazie widocznym za nim w tle widzimy uschłe, bezlistne drzewo ( detal 2) . ( Zarówno przewiązanie tkaniny sukni anioła jak i drzewo to symbole falliczne ). Zalęknienie anioła tkwi zadrą w Madonnie i jest jej zalęknieniem. Jest ona przecież wierną Kościoła. Jest kobietą. Mały , choć dopiero się urodził , to będzie przecież mężczyzną - po trosze już nim jest i to ją od niego odpycha, bo seks z mężczyzną jest dla niej odpychający. Anioł po lewej stronie nie ukrywa się jak ten z prawej. Jest zwrócony twarzą do nas , jakby nie obawiał się stać razem z Nią. Demonstruje tym zgodę na seks i jej macierzyństwo. W tle za nim stoi drzewo okryte liśćmi ( detal3) . Drzewa tego zdaje się dotykać także dziecko. Drzewo symbolizuje naturę. Dziecko jest blisko natury , a anioł akceptuje to. Anioł układa rękę (detal4) w geście podobnym do gestu Dominika w innym obrazie Botticellego ( porównaj "Św.Dominik" Botticelli ) . Podobieństwo jest znaczne ale kciuk dłoni został odwiedziony. Odgięcie kciuka hamuje proces niszczenia (1* ). Anioł staje po stronie natury i cofa to, co wprowadził Kościół. Bóg Stwórca chce żebyśmy nie obawiali się siebie i abyśmy się kochali takimi jakimi nas stworzył. (Rdz.1:28: " Rozradzajcie się i rozmnażajcie się, i napełniajcie ziemię '' ). Dłonie Madonny oplatają małego lecz jej palce jakby same oddalają się tam , gdzie jest jego przyrodzenie. Dłonie nie dotykają nigdzie jego ciała bezpośrednio, lecz zawsze poprzez tkaninę . Ułożyła ona swoje palce na tkaninie tak , by wszędzie zachować od jej krawędzi stałą , bezpieczną odległość. Tkanina jest różowa . To pierwiastek kobiecy , który zbliża ją do niego. Jednak kościelna propaganda zrobiła swoje, dotyk bezpośredni stał się niemożliwy - toż to już mężczyzna ! Za to mały bezcermonialnie wsuwa jedną dłoń pod suknię na jej ramieniu i dotyka rączką jej ciała. (detal6). Ona wydaje się wszystkim mocno speszona i nie radzi sobie z tymi sprzecznościami. Z jednej strony nachalna i obrzydliwa propaganda, z drugiej świadomość i pragnienie naturalności istnienia. --- odnotowujemy kolejny protest przeciwko Kościołowi
porównaj: Botticelli, Alessandro Matka i dziecko 16-05-2009 ; Botticelli, Alessandro Matka i dziecko c.1480/1490 21-05-2009 ; Raphael Święta rodzina 1500 31-05-2009 ; Botticelli, Alessandro Hieronim, zwany świętym 19-05-2009 Botticelli, Alessandro Św.Dominik 1-06-2009
1* - na potwierdzenie każdy z nas może przeprowadzić eksperyment , podobny do opisanego w obrazie Davida Ślub w Canie piszę o tym też w Botticcelii Dominik
2-06-2009 |
|
|
|
|