powrót











kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia


kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia-detal1


kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia- detal2


kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia-detal3


kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia-detal4


kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia-deta5


kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia-detal6

Sandro Botticelli

malarz włoski , 1446 - 1510

Matka i dziecko c.1500

Virgin and Child, with Two Angels c.1500
Oil on panel
Diameter: 38 inches (96.5 cm)

Philadelphia Museum of Art


















Niepokalane poczęcie

Koncept niepokalanego poczęcia kwalifikuje wszystkie poczęcia jako "pokalane" .

Słownik PWN

pokalać - zhańbić, skompromitować, zbezcześcić"

przestrz. - zanieczyścić, powalać kałem

co dzisiaj przestarzałe, to wówczas było aktualne . Lansując swój pomysł Kościół wbił klin pomiędzy kobietę i mężczyznę. Miłość fizyczna została zohydzona .

Obraz podzielony jest szerokim , brązowym pasem na dwie części , na dwa światy ( brąz oznacza zmęczenie) . Pas symbolizuje strumień propagandy, męczącej , osłabiającej wolę istnienia . Dziecko przynależy do świata po lewej. Ona stoi bliżej tego po prawej stronie.

Na obrazie opowiadają ręce. Dłonie anioła z prawej ułożone są tak , że wyprostowany kciuk wciska się pomiędzy dwa , lekko rozwarte palce jego drugiej dłoni (detal1) . Jest to gest skojarzony z seksem . Anioł spogląda chyłkiem, zalękniony. W krajobrazie widocznym za nim w tle widzimy uschłe, bezlistne drzewo ( detal 2) . ( Zarówno przewiązanie tkaniny sukni anioła jak i drzewo to symbole falliczne ).

Zalęknienie anioła tkwi zadrą w Madonnie i jest jej zalęknieniem. Jest ona przecież wierną Kościoła. Jest kobietą. Mały , choć dopiero się urodził , to będzie przecież mężczyzną - po trosze już nim jest i to ją od niego odpycha, bo seks z mężczyzną jest dla niej odpychający.

Anioł po lewej stronie nie ukrywa się jak ten z prawej. Jest zwrócony twarzą do nas , jakby nie obawiał się stać razem z Nią. Demonstruje tym zgodę na seks i jej macierzyństwo.

W tle za nim stoi drzewo okryte liśćmi ( detal3) . Drzewa tego zdaje się dotykać także dziecko. Drzewo symbolizuje naturę. Dziecko jest blisko natury , a anioł akceptuje to.

Anioł układa rękę (detal4) w geście podobnym do gestu Dominika w innym obrazie Botticellego ( porównaj "Św.Dominik" Botticelli ) . Podobieństwo jest znaczne ale kciuk dłoni został odwiedziony. Odgięcie kciuka hamuje proces niszczenia (1* ). Anioł staje po stronie natury i cofa to, co wprowadził Kościół. Bóg Stwórca chce żebyśmy nie obawiali się siebie i abyśmy się kochali takimi jakimi nas stworzył. (Rdz.1:28: " Rozradzajcie się i rozmnażajcie się, i napełniajcie ziemię '' ).

Dłonie Madonny oplatają małego lecz jej palce jakby same oddalają się tam , gdzie jest jego przyrodzenie. Dłonie nie dotykają nigdzie jego ciała bezpośrednio, lecz zawsze poprzez tkaninę . Ułożyła ona swoje palce na tkaninie tak , by wszędzie zachować od jej krawędzi stałą , bezpieczną odległość.

Tkanina jest różowa . To pierwiastek kobiecy , który zbliża ją do niego. Jednak kościelna propaganda zrobiła swoje, dotyk bezpośredni stał się niemożliwy - toż to już mężczyzna ! Za to mały bezcermonialnie wsuwa jedną dłoń pod suknię na jej ramieniu i dotyka rączką jej ciała. (detal6).

Ona wydaje się wszystkim mocno speszona i nie radzi sobie z tymi sprzecznościami. Z jednej strony nachalna i obrzydliwa propaganda, z drugiej świadomość i pragnienie naturalności istnienia.

---

odnotowujemy kolejny protest przeciwko Kościołowi



porównaj:

Botticelli, Alessandro Matka i dziecko 16-05-2009 ;

Botticelli, Alessandro Matka i dziecko c.1480/1490 21-05-2009 ;

Raphael Święta rodzina 1500 31-05-2009 ;

Botticelli, Alessandro Hieronim, zwany świętym 19-05-2009

Botticelli, Alessandro Św.Dominik 1-06-2009















1* - na potwierdzenie każdy z nas może przeprowadzić eksperyment , podobny do opisanego w obrazie Davida Ślub w Canie

piszę o tym też w Botticcelii Dominik







2-06-2009







powrót