31-05-2015 21:10 Pascha , przaśniki i Nowy Rok ; uzupełnienie – żydowski kalendarz 2015-06-03 w dalszej części ; uzupełnienie2 – obraz 11 czerwca 2015-06-04 , w dalszej części ; Biblia Warszawska (1975) Exo 12:1-100 bw "(1) I rzekł Pan do Mojżesza i do Aarona w ziemi egipskiej, mówiąc: (2) Ten miesiąc będzie wam początkiem miesięcy, będzie wam pierwszym miesiącem roku. (3) Powiedzcie całemu zgromadzeniu Izraela, mówiąc: Dziesiątego dnia tego miesiąca weźmie sobie każdy baranka dla rodziny, baranka dla domu. (4) Jeżeli zaś rodzina jest za mała na jednego baranka, niech dobierze sąsiada mieszkającego najbliżej jego domu według liczby osób; według tego, ile każdy może zjeść, należy liczyć osoby na jednego baranka. (5) Ma to być baranek bez skazy, samiec jednoroczny. Może to być baranek lub koziołek. (6) Będziecie go przechowywać do czternastego dnia tego miesiąca; i zabije go całe zgromadzenie zboru izraelskiego o zmierzchu. (7) I wezmą z jego krwi, i pomażą oba odrzwia i nadproże w domach, gdzie go spożywają. (8) Mięso jego upieczone na ogniu spożyją podczas tej nocy; jeść je będą z przaśnikami i gorzkimi ziołami. (9) Nie jedzcie z niego nic surowego ani ugotowanego w wodzie, lecz tylko upieczone na ogniu w całości: głowa razem z odnóżami i częściami środkowymi. (10) Nie pozostawiajcie z niego nic do rana, a jeśli z niego zostanie coś do rana, spalcie to w ogniu. (11) A w ten sposób spożywać go będziecie: Biodra wasze będą przepasane, sandały na waszych nogach i laska w ręku waszym. Zjecie go w pośpiechu. Jest to ofiara paschalna dla Pana. (12) Tej nocy przejdę przez ziemię egipską i zabiję wszystko pierworodne w ziemi egipskiej, od człowieka do bydła, i dokonam sądów nad wszystkimi bogami Egiptu: Ja, Pan. (13) A krew ta będzie dla was znakiem na domach, gdzie będziecie. Gdy ujrzę krew, ominę was, i nie dotknie was zgubna plaga, gdy uderzę ziemię egipską. (14) Dzień ten będzie wam dniem pamiętnym i będziecie go obchodzili jako święto Pana; będziecie go obchodzili przez wszystkie pokolenia jako ustanowienie wieczne. (15) Przez siedem dni jeść będziecie przaśniki. Już pierwszego dnia usuniecie kwas z domów waszych, bo każdy, kto od pierwszego do siódmego dnia jeść będzie to, co kwaszone, usunięty będzie z Izraela; (16) pierwszego dnia i siódmego dnia będzie u was święte zgromadzenie, w tych dniach nie wolno wykonywać żadnej pracy. Tylko to, co każdy potrzebuje do jedzenia, wolno wam przygotować. (17) Przestrzegajcie Święta Przaśników, gdyż w tym właśnie dniu wyprowadziłem zastępy wasze z ziemi egipskiej. Przestrzegajcie tego święta przez wszystkie pokolenia jako ustanowienie wieczne. (18) W pierwszym miesiącu, od wieczora czternastego dnia tego miesiąca aż do wieczora dwudziestego pierwszego dnia będziecie jedli przaśniki. (19) Przez siedem dni nie będzie kwasu w domach waszych; każdy bowiem kto jeść będzie kwaszone, usunięty będzie ze społeczności Izraela, zarówno przybysz jak i tubylec. (20) Nie będziecie jedli nic kwaszonego; we wszystkich siedzibach waszych jeść będziecie przaśniki. ( Warszawska >>tutaj ; podkreślenia moje ) Warszawsko-praska zamiast słowa „usunięty” używa słowa „wyłączony” (>>tutaj ) . Słowo usunięty brzmi nieodwołalnie . Słowo „wyłączony” nie wyklucza ponownego włączenia . Poniżej kolejny tekst biblijny poruszający kwestię świąt ( zwanych biblijnymi ) Biblia Warszawska (1975) Lev 23:1-100 bw "(1) Przemówił Pan do Mojżesza tymi słowy: (2) Mów do synów izraelskich i powiedz im tak: Te są uroczystości świąteczne Pana, w które będziecie zwoływać święte zgromadzenia. Te są moje święta: (3) Sześć dni będziesz wykonywał pracę, ale dnia siódmego będzie sabat, dzień całkowitego odpoczynku, uroczyście ogłoszone święto. Żadnej pracy nie będziecie wykonywać. Jest to sabat Pana we wszystkich waszych siedzibach. Te są uroczystości świąteczne Pana, święte zgromadzenia, które będziecie ogłaszać w ich oznaczonych czasach: (5) W miesiącu pierwszym, czternastego dnia tegoż miesiąca o zmierzchu jest Pascha Pana, (6) a piętnastego dnia tegoż miesiąca jest Święto Przaśników Pana. Przez siedem dni będziecie jedli przaśniki. (7) Pierwszego dnia będzie dla was ogłoszone święte zgromadzenie; żadnej ciężkiej pracy wykonywać nie będziecie, (8) lecz będziecie składać Panu ofiary ogniowe przez siedem dni. Siódmego dnia będzie święte zgromadzenie, nie będziecie wykonywać żadnej ciężkiej pracy. (9) I przemówił Pan do Mojżesza tymi słowy: (10) Przemów do synów izraelskich i powiedz im tak: Gdy wejdziecie do ziemi, którą ja wam dam, i będziecie zbierać żniwo, to snop z pierwocin waszego żniwa przyniesiecie do kapłana, (11) a on dokona obrzędu potrząsania tym snopem przed Panem, aby zyskać dla was upodobanie. Nazajutrz po sabacie kapłan dokona nim obrzędu potrząsania. (12) W dniu obrzędu potrząsania tym snopem złożycie roczne jagnię bez skazy na ofiarę całopalną dla Pana, (13) wraz z ofiarą z pokarmów dla niego z dwóch dziesiątych efy przedniej mąki, zaczynionej oliwą, jako ofiarę ogniową, woń przyjemną dla Pana, oraz jako ofiarę z płynów dla niego jedną czwartą hinu wina; (14) chleba zaś ani prażonego lub świeżego ziarna zboża jeść nie będziecie aż do tego dnia, w którym przyniesiecie swojemu Bogu dar. Jest to ustawa wieczna dla waszych pokoleń we wszystkich siedzibach waszych. (15) Od następnego dnia po sabacie, kiedyście przynieśli snop dla dokonania obrzędu potrząsania, odliczycie sobie pełnych siedem tygodni. (16) Aż do następnego dnia po siódmym sabacie odliczycie pięćdziesiąt dni i wtedy złożycie nową ofiarę z pokarmów dla Pana. (17) Ze swoich siedzib przyniesiecie na obrzęd potrząsania po dwa chleby, każdy z dwóch dziesiątych efy przedniej mąki. Będą one upieczone na kwasie jako pierwociny dla Pana. (18) Oprócz chleba złożycie w ofierze siedem rocznych jagniąt bez skazy, jednego cielca i dwa barany; będą one ofiarą całopalną dla Pana wraz z ich ofiarą z pokarmów i ofiarami z płynów. Są to ofiary ogniowe, woń przyjemna dla Pana. (19) Przyrządzicie też jednego kozła na ofiarę za grzech i dwa roczne jagnięta na ofiarę pojednania. (20) Kapłan dokona nimi wraz z chlebem pierwocin i oboma jagniętami obrzędu potrząsania przed Panem; są one poświęcone Panu, a należą do kapłana. (21) W tym samym dniu obwołacie święto. Będzie to dla was święte zgromadzenie. Nie będziecie wykonywać żadnej ciężkiej pracy. Jest to wieczna ustawa we wszystkich waszych siedzibach dla waszych pokoleń. (22) A gdy będziecie żąć zboże ziemi waszej, to nie będziesz żął przy żniwie swoim pola swego do samego końca i nie będziesz zbierał pokłosia po swoim żniwie, pozostaw je dla ubogiego i dla obcego przybysza; Ja, Pan, jestem Bogiem waszym. (23) I przemówił Pan do Mojżesza tymi słowy: (24) Powiedz synom izraelskim tak: W miesiącu siódmym, pierwszego dnia tegoż miesiąca, będziecie mieli dzień odpoczynku, dzień pamiętny, obwołane trąbieniem, święte zgromadzenie; (25) żadnej ciężkiej pracy wykonywać nie będziecie, a składać będziecie ofiary ogniowe dla Pana. (26) I przemówił Pan do Mojżesza tymi słowy: (27) Dziesiątego dnia jednak tego samego siódmego miesiąca będzie dzień pojednania. Będzie to dla was święte zgromadzenie. Ukorzycie się i złożycie Panu ofiary ogniowe. (28) Żadnej pracy w tym dniu wykonywać nie będziecie, gdyż jest to dzień pojednania, aby pojednać się z Panem, Bogiem waszym. (29) Każdy zaś, kto się nie ukorzy w tym dniu, będzie wytracony ze swojego ludu. (30) Każdego, kto w tym dniu wykonywać będzie jakąkolwiek pracę, wytępię spośród jego ludu. (31) Żadnej pracy wykonywać nie będziecie; jest to wieczna ustawa dla waszych pokoleń we wszystkich siedzibach waszych. (32) Jest to sabat, dzień całkowitego odpoczynku. Ukórzcie się więc. Dziewiątego dnia tego miesiąca wieczorem, od wieczora do wieczora obchodzić będziecie wasz sabat. (33) I przemówił Pan do Mojżesza tymi słowy: (34) Powiedz synom izraelskim tak: Piętnastego dnia tego samego siódmego miesiąca będzie przez siedem dni Święto Szałasów dla Pana. (35) Pierwszego dnia będzie święte zgromadzenie. Żadnej ciężkiej pracy wykonywać nie będziecie, (36) przez siedem dni będziecie składać Panu ofiarę ogniową. Ósmego dnia będziecie mieli święte zgromadzenie i złożycie Panu ofiarę ogniową. Jest to uroczyste zgromadzenie, żadnej ciężkiej pracy wykonywać nie będziecie. (37) To są święta Pana, które obwołacie jako święte zgromadzenia, aby składać Panu ogniowe ofiary: całopalne, z pokarmów, rzeźne i z płynów, każdą w swój dzień, (38) niezależnie od sabatów Pana, niezależnie od waszych darów i niezależnie od wszystkich waszych ślubów, i niezależnie od wszystkich waszych dobrowolnych ofiar, jakie będziecie składać Panu. (39) Lecz piętnastego dnia siódmego miesiąca, gdy zbierzecie plony ziemi, obchodzić będziecie święto Pana przez siedem dni. W pierwszym dniu będzie całkowity odpoczynek i w ósmym dniu będzie całkowity odpoczynek. (40) W pierwszym dniu weźmiecie sobie owocu ze szlachetnych drzew, gałązki palmowe, gałązki z drzew rozłożystych i z wierzby znad potoku i będziecie się weselić przed Panem, Bogiem waszym, przez siedem dni. (41) Będziecie je uroczyście obchodzić jako święto Pana przez siedem dni co rok. Jest to wieczna ustawa dla waszych pokoleń. W siódmym miesiącu będziecie je obchodzić, (42) będziecie mieszkać w szałasach przez siedem dni. Wszyscy krajowcy w Izraelu mieszkać będą w szałasach, (43) aby wiedziały wasze przyszłe pokolenia, że w szałasach kazałem mieszkać synom izraelskim, gdy wyprowadziłem ich z ziemi egipskiej. Ja, Pan, jestem Bogiem waszym. (44) I ogłosił Mojżesz synom izraelskim te święta Pana." ( podział tekstu odstępami wprowadziłem stosownie do kolejnych opisywanych świąt , dla ułatwienia lektury ) . Pascha Pascha ( hebr. przejście ) , święto żydowskie obchodzone na pamiątkę wyjścia Żydów z Egiptu , co dokonało się dzięki interwencji Boga-Stwórcy . Interwencja Boga oraz reguły postępowania wskazane wówczas Żydom , opisane zostały w księdze Wyjścia 12:1-50 . Zatrzymam się na wersetach 1-20 . Podkreślam znaczenie niektórych z nich ( wytłuszczeniem ) . Najpierw zwróćmy uwagę na werset (2) "Miesiąc ten będzie dla was początkiem wszystkich miesięcy, będzie pierwszym miesiącem całego roku" . Mowa tu o miesiącu Nissan przypadającym obecnie w kalendarzu żydowskim na marzec-kwiecień . Ten miesiąc jest początkiem żydowskiego kalendarza religijnego . W porównaniu z kalendarzem gregoriańskim , opartym na obserwacji położenia Ziemi na orbicie okołosłonecznej , wskazania księżycowego kalendarza żydowskiego są ruchome , co oznacza , że daty w nim wyznaczane nie wskazują co roku tych samych dni co kalendarz gregoriański . Należy zauważyć , że daje się obserwować powtarzalność pewnych ważnych zjawisk zsynchronizowanych z konkretnymi dniami , wyznaczonymi przez kalendarz gregoriański i zgodnymi z konkretnymi i zawsze tymi samymi położeniami Ziemi na orbicie dookoła Słońca . Oznacza to , że kalendarz boski jest zsynchronizowany z ziemskimi zjawiskami astronomicznymi ( oznacza to m.in. , że trzymanie się kalendarza księżycowego nie ma sensu ) . Bardzo charakterystyczne są dwa okresy : przełom maja i czerwca oraz przełom listopada i grudnia . Obydwa okresy trwają po kilkanaście dni i obydwa charakteryzują się odczuwalnym spowolnieniem intensywności zdarzeń ( okres zimowy nazywany jest w Polsce oczekiwaniem ( adwentem ) ). Różnica polega na tym , że wygaśnięcie tempa w listopadzie nacechowane jest zaniżeniem nastroju , a z kolei w czerwcu odczuwamy nastrój radosny , co wiążemy z kwitnieniem roślin i narodzinami nowych pokoleń zwierząt , z rozkwitem świata ożywionego . Istotną różnicą jest także to , że 11 grudnia na nowo otwierane jest konto dokonań człowieka i zachodzi to "w górze" , u Boga-Stwórcy , a w czerwcu nie ma to miejsca . Wybór momentu początku roku Wydaje się , że właściwym momentem dla końca i początku nowego roku jest grudzień , właśnie z powodu tego otwarcia na nowo naszych spraw . Jednak moment drugiego przełomu , tego czerwcowego , wydaje się rzeczywiście lepszy . Ten moment polega na ponownym ożywieniu , po dwutygodniowym okresie spowolnienia . To ożywienie pokrywa się z okresem nowych zbiorów i jest ponownym otwarciem dla ludzkiej aktywności . Czujemy to dobrze pod koniec wakacji , kiedy przychodzi nam powrócić do swoich zajęć . Nasuwa się taka interpretacja , że kiedy spoglądamy na grudzień jako na moment graniczny kolejnych lat , to rok wiążemy ze sprawami "boskimi" , z dokonywanym rozliczeniem naszych spraw , tam, "w górze" . Z kolei , kiedy zaczniemy widzieć początek roku w czerwcu , to powiążemy rok z początkiem naszej wzmożonej aktywności i tym samym uczynimy rok bliższym dynamice naszych spraw . I o to chodzi, żebyśmy postrzegali kolejne roczne porcje czasu w kontekście własnej aktywności . Zrozumienie tej zależności pokrywa się z zapisem Wyj 12:2 zalecającym odliczanie nowego roku w okresie wiosenno-letnim . W kolejnym kalendarzu uwzględnię to i rozpocznę rok 11 czerwca . Rozkład dni w kalendarzu nie ulegnie przy tym zmianie . Aspekt żywieniowy Cytowany fragment Księgi Wyjścia porusza kilka kwestii , zlewających się w jeden , zdawałoby się zwarty tematycznie opis procesu wyjścia z Egiptu . Jednak tak nie jest . Z jednej strony mamy w nim zapisy historyczne , a obok nich pojawiają się opisy reguł odżywania w tym okresie . Kojarzymy te reguły jako procedury powiązane z samym procesem wyjścia z Egiptu , a następnie z obowiązkiem powtarzanych identycznie reguł w corocznych obchodach . Otóż te dwie kwestie zaistniały niezależnie . Okazuje się , że "przejście" z jednego roku do drugiego w czerwcu wymusza na nas zmianę w podejściu do odżywiania . Pewne produkty żywnościowe stają się na krótko szkodliwe . Nie jest to szkodliwość niwecząca życie czy życiu zagrażająca, ale spadek jakości osiąga już taki stopień , że należy się tych produktów wystrzegać . Można powiedzieć , że stają się one już ujemne . Przez kilkanaście dni z rzędu nie jest dobrze jeść produktów kwaszonych ( kiszonych ) /1* oraz gotowanego i smażonego mięsa . Dokładnie ten okres zaczyna się 22 maja , a kończy 18 czerwca . Przy tym maksimum szkodliwości te produkty zaczynają przejawiać w trzech dniach 6-8 czerwca . W tych trzech dniach ich wartości są ujemne . W pozostałych mają wartość zerową . Żywność możemy ocenić w skali -10 do +10 . Żywność dobra (koszerna ) musi mieć wartość powyżej +0,5 . Wartość niższa jest przyczyną , że organizm ponosi straty na przetworzenie , a nie otrzymuje w zamian dostatecznych korzyści . Tak więc wszystko poniżej +0,5 powoduje obniżenie wartości energetycznej oraz samopoczucia . Z kolei wartości ujemne oznaczają szkodliwość chorobotwórczą . Oceniam szkodliwość we wspomnianym okresie maj-czerwiec dla wyżej wymienionych produktów na -0,01 . rys1 Na rysunku 1 widzimy , że produkt dobry (koszerny) przed 20 maja , przestaje być takim po 22 maja . Dotyczy to produktów kiszonych oraz gotowanego mięsa /1* .Następnie ich wartość znowu powraca po 18 czerwca. Pomiędzy dniami 6-8 czerwca pojawia się spadek do wartości ujemnej ( niewielkiej , ale jednak ) . Spożycie ich w tym okresie nie spowoduje dramatycznych skutków , ale , jak mówi zapis Wyj 12:19 , skutkować będzie "wyłączeniem ze społeczności izraelskiej" . Cóż znaczy takie wyłączenie ? Spożywając produkty niekoszerne zakłócamy nasz byt fizyczny , ale także duchowy . Zakłóceniu ulega komunikacja pomiędzy nami a Bogiem . Kiedy mówimy , że "Bóg kieruje nami w działaniu " , to takie "wyłączenie" oznacza , że to kierowanie ulegnie zakłóceniu . Jest to niebezpieczne , bo może dojść w tym okresie do podjęcia niedobrych decyzji . Oczywiste jest , że niewłaściwie podjęte decyzje , w stanie niepełnego komfortu ducha , mogą przynieść poważne straty . Takie wyłączenie może potrwać nawet do 11 dni , a tyle dni może przynieść w naszym życiu wiele poważnych zmian i strat . Podsumowanie W podsumowaniu należy powiedzieć , że w kwestiach żywienia , fragment Wyj 12:1-20 stanowi ostrzeżenie . Obowiązkiem proroka było przekazanie wiedzy o niezwykłym obszarze zagrożenia nawet jeśli to zagrożenie było niewielkie . To zjawisko zmiany wartości produktów w pewnym przedziale czasu jest fenomenem obserwowanym w naszym świecie . Prorok wplótł tę informację w opis rytuału ze stratą dla samej informacji .
/ 1* Produkty kwaszone i kiszone - produkty podlegające fermentacji mlekowej : kapusta kiszona, ogórki kiszone, zakwas chlebowy żytni , jogurt, kefir , zsiadłe mleko , kwaszona śmietanka , sery wszelkie , nawet świeże Uzupełnione 2015-06-03 Wyżej ustaliłem , że Nisan powinno się lokalizować na przełomie maja i czerwca . Moja intencja jest taka , żeby ustabilizować kalendarz żydowski , oraz żeby wprowadzić istotne poprawki , o tym poniżej . Poprawki zostały mi wskazane przez Boga-Stwórcę i po części wynikają ze zmian w świecie , jakie zaszły od starożytności . Poprawki pokazuję poniżej wytłuszczonym drukiem . Za punkt odniesienia dla analizy przyjmuję kalendarz gregoriański , bo w nim poruszamy się w Polsce swobodnie i łatwiej jest nam wyobrazić sobie poszczególne momenty czasu . Jednak interesuje mnie dalej ewentualna zbieżność mojego kalendarza ( tydzień sześciodniowy ) z kalendarzem żydowskim , ponieważ zapisy biblijne wychwytują i ujmują pewne zjawiska z obszaru kalendarza boskiego , które i ja zawarłem w swoim kalendarzu . Mam na myśli przede wszystkim dwa istotne momenty , jakimi są dzień 11 grudnia , w którym rozpoczyna się Nowe Rozliczenie (NR) spraw ludzkich , oraz dzień 11 czerwca , który wyróżnia się spośród dni czerwca jako pierwszy dzień aktywności . Dni poprzedzające 11 czerwca cechuje swoisty bezruch . Kalendarz na pierwszą połowę roku 2015/22 >>tutaj ( początek roku po raz pierwszy w tym roku 11 czerwca , za kilka dni ) . Rozwiązanie Z połączenia danych biblijnych oraz z danych osobistego doświadczenia otrzymuję pewną układankę , którą rozwiązuję poniżej . 1/ Przyjmuję , że kalendarz żydowski był dość dobrze wpasowany w kalendarz boski , w jakimś konkretnym momencie w przeszłości , ale potem , z jakichś przyczyn , których dociekał nie będę , nastąpiło rozminięcie i kalendarz żydowski zaczął przemieszczać się wraz z datami po całym kalendarzu boskim . Oczywiście nastąpiło rozmijanie się ważnych dat z poważną stratą dla użytkowników . 2/ Przyjmuję dalej , że tydzień ma sześć dni , a nie siedem . To wynika z obserwacji poszczególnych dni , które układają się właśnie w taki wzór ( szczegółowo uzasadniałem to >>tutaj ) . 3/ Następnie przyjmuję , że miesiąc składać się musi z kompletnej ilości tygodni . Z tego założenia wynika , że miesiące kalendarza żydowskiego powinny mieć 30 dni ( 5 tygodni po sześć dni ) . Fakt , że obecnie mają 29 lub 30 dni wynika z oparcia logiki kalendarza na cyklu księżycowym , co było odejściem od pierwowzoru . 4/ Za punkt wyjścia przyjmuję tekst 3Moj , z którego dowiadujemy się , że 1 Tiszrej znajdował się 10 dni przed Dniem Przebłagania . Dzień Przebłagania lokalizuję blisko w okolicach NR , najpewniej dzień przed . To wynika z charakteru trzech dni przed NR , kiedy drastycznie spada możliwość ingerowania w cokolwiek , a więc możliwość naprawy własnych błędów maleje i pozostaje już tylko błaganie Stwórcy o wybaczenie . Przedtem naprawiamy , potem już tylko błagamy . Dniem , który nadaje się jako 1 Tiszri jest 2 grudnia , bo w nim znajduje się początek tygodnia . Strzałka na Rys2 (poniżej) pokazuje to przyporządkowanie dni . Wcześniejsze „początki” tygodni , ani „późniejsze” nie spełniają warunku odległości 10 od NR ( rys.2 widzimy na nim od lewej : kalendarz gregoriański, żydowski i mój ; całkiem po lewej , 11 grudnia , dzień NR otoczony zieloną ramką ) . Rys2 4/ Po ustaleniu miejsca dla Tiszri poszukuję z kolei miejsca dla Nisana , o którym wiem , że 14 dnia była Pascha , okres jedzenia przaśników , o których z kolei wiem , że ( jak to opisałem wyżej ) , mogły być jedzone na przełomie maja i czerwca . Nisan to miesiąc pierwszy , a Tiszri siódmy . Skoro Tiszri już swoje miejsce ma , to Nisan może mieć miejsce tylko jak na Rys3. Umieszczenie inne nie prowadzi następnie do 1 Tiszri jak na Rys2 , w konsekwencji umieszczenia kolejnych 5 miesięcy po 30 dni do siódmego miesiąca . Pomiędzy Nisanem a Tiszri musi zmieścić się pięć miesięcy po 30 dni . Rys3 Na rys3 widzimy po lewej k.gregoriański i wyróżniony dzień 11 czerwca , którym rozpoczyna się okres ożywienia . Całkiem po prawej odpowiada temu początek nowego miesiąca w moim kalendarzu . Kal. po środku , ten dzień to 9Nisan . Po nim dzień „10” , to dzień w którym każdy Izraelita miał wybrać baranka dla rodziny ( Exo 12:3 ) . Dzień „14” wieczorem Pascha . Taki wybór położenia miesiąca Nisan jest dobry z uwagi położenie miesiąca Tiszri ustalone wyżej . ( długość Nisana 32 dni , bo są dwa dni wtrącone , 9 i 10 czerwiec – kal. po lewej ; dlatego (!) 15-stego wypada Szabat poczatkujący kolejny tydzień ) Interpretacja Omówię po kolei charakter dni w których umiejscowione są poszczególne święta . Osobom , które czują rytm roku pozwoli to lepiej przyswoić sobie logikę świąt , a co za tym idzie ich potrzebę . Lista świąt poniżej /1* Pesach ( Święto Paschy) i Chag Hamacot ( Święto Przaśników ) Exo 11:3 „Dziesiątego dnia tego miesiąca weźmie sobie każdy baranka dla rodziny, baranka dla domu ”. Na rys3 podkreśliłem ten dzień „10” kolorem zielonym . Dzień wcześniej , 9Nisan jest pierwszym dniem rozbudzającej się aktywności ludzi , po kilkunastu dniach swoistego bezruchu wewnętrznego , które już upłynęły , począwszy od dnia 24 maja , w którym miała miejsce kulminacja wiosny i związanej z tym radości . W tym okresie połączyły się , brak aktywności oraz intuicyjna niechęć do wielu produktów dotąd spożywanych ( do kwaszonych , a więc m.in. chleba żytniego , także mięsa ) , których wartość uległa zaniżeniu ( porównaj rys1 ) . Wybór baranka jest przejawem obudzonej aktywności , taki jest sens tego zapisu . Z kolei odczekanie czterech dni narzuca pewną samodyscyplinę przed istotnym zdarzeniem , jakim będzie możliwość najedzenia się po wielu dniach postnych w istocie . Kolejny tydzień przyniesie wzmożoną aktywność i wzmożoną ochotę na spożywanie bardziej kalorycznych potraw . Ponieważ potrawy kwaszone dalej nie odzyskały dotychczasowej wartości , a są one istotnym składnikiem diety , więc żeby uchronić ludzi od pomyłki , pojawia się zakaz ich spożywania ( choć z rysunku 1 wynika , że powinny być objęte takim zakazem od około 20 maja , to jednak dopiero okres ożywienia po 11 czerwca wymaga nałożenie jawnego ograniczenia , i to jest uzasadnienie dla Święta Przaśników ) . Nakaz rytuału , tego i kolejnych pochodzi od samego Boga-Stwórcy , jednak jest on logiczny i możemy tę jego logikę dojrzeć i pojąć , czyli to wzajemne powiązanie nakazanych czynności wraz ze specyfiką biegnących dni . Szawuot ( Święto Tygodni ) Podłożem tego święta są spadki nastrojów w drugiej części lipca ( k.gregor) . Ja to zaczynam odczuwać począwszy od 16-stego lipca , silniej 22-ego , a szczególnie silnie 26-tego . Mogę powiedzieć , że ten ostatni dzień budzi we mnie lęk co roku . Boję się jego nadejścia . Jest więcej takich dni w tym okresie , jednak wszystkie one nie wnoszą tak silnego spadku . Są to : 6 , 9 i 10 sierpnia - 6 lub 7 sierpnia są świętowane ( >>badacz.org) , a 6Sierpnia zostaje wskazany odliczeniem 7 x 6 dni od dnia po sabacie Paschy ( patrz pierwsza połowa kalendarza 2015/22 >>tutaj ) . Rzeczywiście w te dni sierpniowe jest sens zapragnąć wzmocnienia ( takie wzmocnienie dawał Bóg-Stwórca składającym ofiary ) . Mnie Bóg-Stwórca powiedział , żeby zrezygnować z terminów sierpniowych na rzecz dnia 26 lipca . Trzeba zrobić święto w dzień poprzedzający , czyli 25 lipca ( k.gregor) . Wówczas ten moment przykry pojawi się przed południem 25 i poprzez popołudnie przeniesie się na dzień 26 lipca . Przykrość dnia 26 lipca udziela się wielu dniom przed i po , na przestrzeni wielu tygodni i nie można tego tak pozostawić . Rezygnacja z tamtych dni na rzecz 25lipca wynika z większej mocy obniżenia oraz z faktu , że nie można mnożyć świąt ponad miarę . Odciążenie naszej wyobraźni pozwoli złagodzić to przejście pomiędzy latem i jesienią . W kulturze ten dzień i przykrośc z nim związana zostały utrwalone w znanym powiedzeniu : „na Anki, przychodza zimne noce i poranki” ( 26 lipca jest Anny ) . Zimne noce i poranki pojawiają się w okolicy tego dnia , wcześniej czy później , ale to właśnie ten dzien został zapamiętany jako szczególny i przykry . Rosz Haszana ( Święto Trąbienia ) , Jom Kippur (Dzien Pojednania ) , Sukkot ( Święto Szałasów ) Te święta występują jedno po drugim w grudniu (k.gregor) , który prawie pokrywa się z miesiącem Tiszri ( patrz kalendarz 2015/22 I poł. ). Jak już pisałem , jest to drugi okres wygaszenia aktywności , tym razem powiązany z momentem ponownego rozliczania naszych spraw „w górze”, u Boga-Stwórcy . Towarzyszy temu okresowi spadek nastroju i poczucie , że bieżące sprawy dobiegają do jakiegoś kresu . Jest to okres dziesięciu dni pokuty zakończony Dniem Pojednania . 11 grudnia nasze sprawy zostają podsumowane , a ich bieg zostaje ponownie otwarty . W tym okresie , do 11 grudnia można i należy pozamykać to , co mogłoby nas obciążać w przyszłości . W dniu ostatnim tego okresu , czyli 10 grudnia czuje się , że minął czas naprawy , więc pozostaje już tylko błagać o wybaczenie . To jest Dzień Pojednania , dzień przebłagania ( Lev 23:26-32 , u góry) . Tu pojawia się pewna nieścisłość , bo dzień 10-ty Tiszri wypada już w dniu NR. Jednak w roku przestępnym , kiedy Tiszri ma 34 dni , ten dzień wypadnie przed NR . Otrzymałem od Boga-Stwórcy polecenie , żeby odliczanie okresu okresu pokuty rozpoczynać dwa dni przed 1 Tiszri ( 30 listopada k.gregor ) . Okres pokutny wydłuży się o 2 dni . Ma to związek ze zwiększoną liczbą żyjących ludzi , w porównaniu z czasami starożytnymi . Dniem Pojednania będzie 9 Tiszri w roku zwykłym i dzień 10 Tiszri w roku przestępnym . Po dniu NR , w ciągu kolejnych dni pojawia się wyraźnie odczuwalny wzrost nastroju , począwszy od 17 grudnia ( k.gregor) , aż do 23 grudnia , który jest w pełni radosny – to jest dzień kulminacji radości ( porównaj >>tutaj ) - to są dni Święta Szałasów . Komentarz do zestawienia kalendarzy Zestawiłem trzy kalendarze ( >>tutaj ) . Po lewej gregoriański ( polski) , w środku żydowski ( zsynchronizowany z moim , a więc w tym sensie hipotetyczny , a nie ten używany obecnie ) , po prawej mój . Dla łatwiejszej orientacji poprzenosiłem pomiędzy kalendarzami charakterystyczne dni . Dni świąteczne pooznaczałem czerwonym kolorem . Widoczne są opisane różnice pomiędzy żydowskim i moim . Dzień świąteczny u mnie nazwałem Sobotą ( nie ma teraz Niedzieli ), tak jest lepiej . uzupełnienie2 – obraz 11 czerwca 2015-06-04 , w dalszej części Obraz 11 czerwca Nie każdy odczuwa nastroje dni równie silnie . Dla tych , którzy czują to słabo zamieszczam obraz udostępniający ten nastrój ( rozdzielczość obrazu 1100x1100 ) . Dzień kolejny 12 czerwca przynosi ze soba silniejsze uczucie ożywienia , już mocno zdecydowane ( stąd wybór baranka w drugim dniu ) - ten obraz zamieściłem pół roku temu >>tutaj . Te nastroje są „dopięte” niezmiennie do tych samych dni w roku i towarzyszą nam przez całe życie , nasze i kolejnych pokoleń . Tworzą określoną atmosferę , sprzyjają podejmowaniu działań . Są elementem stworzonego systemu życia , stworzonego przez Boga-Stwórcę .
11 czerwca
/1* Lista świąt ( źródło >>tutaj ) Są to tak zwane święta biblijne : 1. Pesach ( Święto Paschy) 2. Chag Hamacot ( Święto Przaśników ) 3. Szawuot ( Święto Tygodni ) 4. Rosz Haszana ( Święto Trąbienia ) 5. Jom Kippur (Dzien Pojednania ) 6. Sukkot ( Święto Szałasów ) Drugim tekstem omawiającym święta jest Lev 23:1-44 ( pełny tekst na początku) . Biblia Warszawska (1975) Lev 23:1-44 bw "(1) Przemówił Pan do Mojżesza tymi słowy: (2) Mów do synów izraelskich i powiedz im tak: Te są uroczystości świąteczne Pana, w które będziecie zwoływać święte zgromadzenia. Te są moje święta: (3) Sześć dni będziesz wykonywał pracę, ale dnia siódmego będzie sabat, dzień całkowitego odpoczynku, uroczyście ogłoszone święto. Żadnej pracy nie będziecie wykonywać. Jest to sabat Pana we wszystkich waszych siedzibach. (4) Te są uroczystości świąteczne Pana, święte zgromadzenia, które będziecie ogłaszać w ich oznaczonych czasach: Pesach ( Święto Paschy) i Chag Hamacot ( Święto Przaśników ) (5) W miesiącu pierwszym, czternastego dnia tegoż miesiąca o zmierzchu jest Pascha Pana, (6) a piętnastego dnia tegoż miesiąca jest Święto Przaśników Pana. Przez siedem dni będziecie jedli przaśniki. (7) Pierwszego dnia będzie dla was ogłoszone święte zgromadzenie; żadnej ciężkiej pracy wykonywać nie będziecie, (8) lecz będziecie składać Panu ofiary ogniowe przez siedem dni. Siódmego dnia będzie święte zgromadzenie, nie będziecie wykonywać żadnej ciężkiej pracy. Szawuot ( Święto Tygodni ) (15) Od następnego dnia po sabacie, kiedyście przynieśli snop dla dokonania obrzędu potrząsania, odliczycie sobie pełnych siedem tygodni. (16) Aż do następnego dnia po siódmym sabacie odliczycie pięćdziesiąt dni i wtedy złożycie nową ofiarę z pokarmów dla Pana. (17) Ze swoich siedzib przyniesiecie na obrzęd potrząsania po dwa chleby, każdy z dwóch dziesiątych efy przedniej mąki. Będą one upieczone na kwasie jako pierwociny dla Pana. Rosz Haszana ( Święto Trąbienia ) (23) I przemówił Pan do Mojżesza tymi słowy: (24) Powiedz synom izraelskim tak: W miesiącu siódmym, pierwszego dnia tegoż miesiąca, będziecie mieli dzień odpoczynku, dzień pamiętny, obwołane trąbieniem, święte zgromadzenie; (25) żadnej ciężkiej pracy wykonywać nie będziecie, a składać będziecie ofiary ogniowe dla Pana. Jom Kippur (Dzien Pojednania ) (26) I przemówił Pan do Mojżesza tymi słowy: (27) Dziesiątego dnia jednak tego samego siódmego miesiąca będzie dzień pojednania. Będzie to dla was święte zgromadzenie. Ukorzycie się i złożycie Panu ofiary ogniowe. (28) Żadnej pracy w tym dniu wykonywać nie będziecie, gdyż jest to dzień pojednania, aby pojednać się z Panem, Bogiem waszym. Sukkot ( Święto Szałasów ) I przemówił Pan do Mojżesza tymi słowy: (34) Powiedz synom izraelskim tak: Piętnastego dnia tego samego siódmego miesiąca będzie przez siedem dni Święto Szałasów dla Pana. (35) Pierwszego dnia będzie święte zgromadzenie. Żadnej ciężkiej pracy wykonywać nie będziecie, (36) przez siedem dni będziecie składać Panu ofiarę ogniową. Ósmego dnia będziecie mieli święte zgromadzenie i złożycie Panu ofiarę ogniową. Jest to uroczyste zgromadzenie, żadnej ciężkiej pracy wykonywać nie będziecie. |
|