powrót














kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia


kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia

Domenico Ghirlandaio

Płaczący człowiek c. 1490

( Chrystus w koronie cierniowej )

The Man of Sorrows (Christ Crowned with Thorns)

A Florentine copy after a Netherlandish painting in the Galleria di Palazzo Bianco, Genoa

Made in Florence, Italy

Tempera on panel
21 3/8 x 13 1/4 inches (54.3 x 33.7 cm)

Philadelphia Museum of Art





Płaczący człowiek


dłonie pełnią w tym obrazie rolę wyjaśniającą cierpienie człowieka ale także konkretnie Chrystusa

gest jego prawej dłoni jest podobny do gestu na obrazie Ślub w Canie ,różnica polega na emisji CHI o silniej niszczącym charakterze ( układ lewej dłoni też jest tu także ważny )

podobnie jak tam , ma tutaj miejsce emisja przed siebie , na przedmiot koncentracji

jednak w tym pragnieniu niszczenia tkwi pewna pułapka ,

osoba leworęczna musi podnieść lewą rękę , a praworęczna prawą ,

kiedy zrobią to odwrotnie , leworęczna prawą , a praworęczna lewą ,

to przekierują tę energię na siebie ( łatwo to sprawdzić , bo natychmiast obniża się samopoczucie ) ,

przekierowanie CHI na siebie znalazło odbicie w krwawiących ranach na dłoniach

Ghirlandaio pokazuje ten niekorzystny układ , Ch. sam sobie tu zaszkodził ,

jednak ten konkretny gest ma także wymiar symboliczny ,

---

Ch. kontestując ( 1* ) Judaizm , podążał nurtem wyszydzenia i rozbicia jedności ,

ponadto szedł przez świat wymuszając szacunek poprzez niszczenie i strach ,

to oznacza ten gest ( podobnie jak w "Św.Dominik" ) , i obróciło się to przeciwko niemu

inaczej byłoby , gdyby zmian dokonywał podążając nurtem zmian pozytywnych , z intencją zmian pozytywnych , tak rozwija się przecież prawidłowo każda kultura ,

w ten sposób każde kolejne pokolenie ma szansę dokonać dobrej korekty

tak więc Ch. postąpił odwrotnie , poszedł w kierunku zmian negatywnych i musiał zostać zniszczony

---

NT stawiając Chrystusa, centralną postać , w pozycji straconej , stawia jednocześnie gromkie pytanie : "Dlaczego ?", stawia je i pozostawia bez odpowiedzi .

Ten schemat "pytania o zły los , pozostający bez odpowiedzi" przeniósł się łatwo do kultury chrześcijańskiej i jest jednym z głównych uderzeń niszczących kulturę człowieka w ogóle . Chrześcijanin zastanawiając się nad przyczynami swojego ciękiego losu nie potrafi udzielić odpowiedzi . Jego wyobraźnia zatrzymuje się bowiem na wizji krzyża , jako obowiązującego schematu istnienia . Nie poszukuje więc dalej przyczyny w błędach swojego postępowania , jak chociażby w swojej agresji , w negatywnym nastawieniu do otoczenia itp itd.


Odwrotnie jest w Judaiźmie, gdzie człowiek pozytywny jest dostrzegany jako ten : "którego oczy zobaczą wnuki " , a życie człowieka negatywnego , niesprawiedliwego "jest krótkie jak istnienie trawy, która rano była kwitnąca , a popołudniu widzimy ją spaloną żarem słońca " . W Judaiźmie więc człowiek może odnaleźć kierunek postępowania i zachowania , który doprowadzi go do dobrego końca .

NT poszedł w kierunku zniszczenia tej samowiedzy Żydów i poprowadził ich w zamęt - tę ich część , która dała się poprowadzić , a potem rozniósł ten zamęt na cały świat .

---

teraz NT podzieli los swojej centralnej postaci ,

jako księga podstępu , zjadliwa , przesycona ukrytą agresją , dążąca tylko do niszczenia , musi ostatecznie ulec zniszczeniu , bo hamuje proces zmian pozytywnych w człowieku ,

tego chce Mądrość ponad nami , która kieruje losami świata i Człowieka


1*

kontestacja art., społ., kwestionowanie czego, podawanie w wątpliwość, demonstrowanie, manifestowanie sprzeciwu, protestu, zwł. w ruchach polit., twórczości lit., teatr., filmowej a. org. Kościoła.   kontestować.  

Etym. - fr. contestation 'zakwestionowanie; spór' od contester 'przeczyć; kwestionować' z łac. contestari 'prawn. powoływać świadków; świadczyć; protestować'

źródło : Słownik Wyrazów Obcych Władysława Kopalińskiego



17-06-2009








powrót