|
|
|
|
---|---|---|---|
|
kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia Domenico Ghirlandaio Płaczący człowiek c. 1490 ( Chrystus w koronie cierniowej ) The Man of Sorrows (Christ Crowned with Thorns) A Florentine copy after a Netherlandish painting in the Galleria di Palazzo Bianco, Genoa Made in Florence, Italy
Tempera
on panel
|
Płaczący człowiek
dłonie pełnią w tym obrazie rolę wyjaśniającą cierpienie człowieka ale także konkretnie Chrystusa gest jego prawej dłoni jest podobny do gestu na obrazie Ślub w Canie ,różnica polega na emisji CHI o silniej niszczącym charakterze ( układ lewej dłoni też jest tu także ważny ) podobnie jak tam , ma tutaj miejsce emisja przed siebie , na przedmiot koncentracji jednak w tym pragnieniu niszczenia tkwi pewna pułapka , osoba leworęczna musi podnieść lewą rękę , a praworęczna prawą , kiedy zrobią to odwrotnie , leworęczna prawą , a praworęczna lewą , to przekierują tę energię na siebie ( łatwo to sprawdzić , bo natychmiast obniża się samopoczucie ) , przekierowanie CHI na siebie znalazło odbicie w krwawiących ranach na dłoniach Ghirlandaio pokazuje ten niekorzystny układ , Ch. sam sobie tu zaszkodził , jednak ten konkretny gest ma także wymiar symboliczny , --- Ch. kontestując ( 1* ) Judaizm , podążał nurtem wyszydzenia i rozbicia jedności , ponadto szedł przez świat wymuszając szacunek poprzez niszczenie i strach , to oznacza ten gest ( podobnie jak w "Św.Dominik" ) , i obróciło się to przeciwko niemu inaczej byłoby , gdyby zmian dokonywał podążając nurtem zmian pozytywnych , z intencją zmian pozytywnych , tak rozwija się przecież prawidłowo każda kultura , w ten sposób każde kolejne pokolenie ma szansę dokonać dobrej korekty tak więc Ch. postąpił odwrotnie , poszedł w kierunku zmian negatywnych i musiał zostać zniszczony --- NT stawiając Chrystusa, centralną postać , w pozycji straconej , stawia jednocześnie gromkie pytanie : "Dlaczego ?", stawia je i pozostawia bez odpowiedzi . Ten schemat "pytania o zły los , pozostający bez odpowiedzi" przeniósł się łatwo do kultury chrześcijańskiej i jest jednym z głównych uderzeń niszczących kulturę człowieka w ogóle . Chrześcijanin zastanawiając się nad przyczynami swojego ciękiego losu nie potrafi udzielić odpowiedzi . Jego wyobraźnia zatrzymuje się bowiem na wizji krzyża , jako obowiązującego schematu istnienia . Nie poszukuje więc dalej przyczyny w błędach swojego postępowania , jak chociażby w swojej agresji , w negatywnym nastawieniu do otoczenia itp itd.
Odwrotnie jest w Judaiźmie, gdzie człowiek pozytywny jest dostrzegany jako ten : "którego oczy zobaczą wnuki " , a życie człowieka negatywnego , niesprawiedliwego "jest krótkie jak istnienie trawy, która rano była kwitnąca , a popołudniu widzimy ją spaloną żarem słońca " . W Judaiźmie więc człowiek może odnaleźć kierunek postępowania i zachowania , który doprowadzi go do dobrego końca . NT poszedł w kierunku zniszczenia tej samowiedzy Żydów i poprowadził ich w zamęt - tę ich część , która dała się poprowadzić , a potem rozniósł ten zamęt na cały świat . --- teraz NT podzieli los swojej centralnej postaci , jako księga podstępu , zjadliwa , przesycona ukrytą agresją , dążąca tylko do niszczenia , musi ostatecznie ulec zniszczeniu , bo hamuje proces zmian pozytywnych w człowieku , tego chce Mądrość ponad nami , która kieruje losami świata i Człowieka
1* kontestacja art., społ., kwestionowanie czego, podawanie w wątpliwość, demonstrowanie, manifestowanie sprzeciwu, protestu, zwł. w ruchach polit., twórczości lit., teatr., filmowej a. org. Kościoła. kontestować. Etym. - fr. contestation 'zakwestionowanie; spór' od contester 'przeczyć; kwestionować' z łac. contestari 'prawn. powoływać świadków; świadczyć; protestować' źródło : Słownik Wyrazów Obcych Władysława Kopalińskiego
17-06-2009 |
|
|
|
|
|