13-05-2013 12:50 Wejrzenie Boga
1Moj 4:5 bw "Ale na Kaina i na jego ofiarę nie wejrzał; wtedy Kain rozgniewał się bardzo i zasępiło się jego oblicze." (*1) W Biblii odnajdujemy antropomorfizmy czyli wyobrażenia Boga na podobieństwo człowieka . Tutaj Bóg-Stwórca spogląda , a raczej nie spogląda na ofiarę Kaina . Co te słowa oznaczają , co one opisują ? ( kiedy piszę dalej o Bogu , zawsze mam na myśli Boga Stwórcę , a nie żadnego innego np. Allacha , boga muzułmanów czy Chrystusa , boga chrześcijan – to tak dla jasności ) . Czym jest wejrzenie w ogóle , a czym wejrzenie Boga w ujęciu powyższego wersetu ? „Spoglądamy” na coś z dala i przelotnie ale „wglądamy” w coś , do wnętrza , w obszar zjawiska i okazujemy wówczas zainteresowanie , które trwa dłużej i nie można nazwać go przelotnym : wgląd - zajrzenie do czegoś , wniknięcie w coś ; wejrzeć - wniknąć w coś, zbadać (*2) . Wglądowi towarzyszy przesunięcie osobistej energii w obszar wglądu . Wejrzenie oznacza więc obecność osoby "wglądającej" oraz odczuwanie tej obecności po stronie drugiej osoby . Tak opisać można zjawisko wkraczania obecności obserwatora w pole obserwacji drugiej osoby . Jest jeszcze fenomen samego procesu patrzenia , który wyjaśnia „obecność” osoby patrzącej . Nasze oczy emitują dwa zogniskowane strumienie jasnej energii , wąskie na około 3mm , które daje się obserwować , a o których niektórzy mówią "promienie" ( *3 - biografia Benny Goodmana >>tutaj ). Ich zasięg jest dość duży , na około 30m . Mniej więcej na taką odległość jesteśmy w stanie skupić nasz wzrok na szczegółach obiektu . Dotykając tymi promieniami przedmiotu badamy go , a szczegółowe dane obiektu stają się dostępne naszemu umysłowi . Można powiedzieć , że one „oświetlają” obiekt w jego szczegółach . W większym dystansie oglądamy obiekt ogólnie , a więc inaczej , raczej identyfikując tylko formy i barwy ( dokładnie to odczuwamy tę możność skupienia na obiekcie jako potwierdzenie zdolności badawczych tych strumieni , kiedy dotykają one obiektu – możemy to sobie sami prześledzić na bliższych i dalszych obiektach ). Kiedy obiekty nie interesują nas , to nie przyglądamy się im , to wówczas „wyłączamy” te promienie . Kiedy dotykamy w ten sposób drugiej osoby ( skupiamy się na niej ) , to ona wtedy odczuwa poprzez te promienie naszą osobistą energię . Każdy z nas doświadczył nieraz sytuacji , kiedy ktoś jemu się przyglądał . Odczuwamy w takich razach silnie obecność takiej osoby . Może to być przykre lub miłe , zależnie od naszych wzajemnych relacji z tą osobą i od siły wglądu . "Milczy i trzepie - oczy aż strach we mnie wlepił." Dziady Scena III ( *4 >>tutaj ) . W świecie istot żywych skupione , skoncentrowane , nieruchome spojrzenie oznacza agresję i niebezpieczną obecność . I przeciwnie , czyjeś spojrzenie i zainteresowanie może być miłe jeśli pragniemy zainteresowania drugiej osoby , a brak okazania nam zainteresowania odczuwamy wtedy jako przykrość . Przywołany biblijny werset opisuje interakcję pojawiająca się między osobami w chwili "wglądu" . Kain oczekiwał pojawienia się przychylnej mu obecności Boga ale to nie nastąpiło . Obecność przychylności Boga manifestuje się pojawieniem się pozytywnej energii CHI , co odczuwa się wówczas jako wzmocnienie energetyczne . Jest to podobne do sytuacji , kiedy ktoś patrzy na nas lub na nasze przedmioty z miłym zainteresowaniem . To podobieństwo sprzyjało użyciu przez autora wersetu słowa „wejrzał”. Autor tekstu biblijnego miał głęboki wgląd w otaczające nas zjawiska ( porównaj „Drzewo życia” >>tutaj ) i chciał go nam przekazać , i sam Bóg temu sprzyjał . Tekst powstał jako przejaw woli autora oraz Boga , co oznacza , że tekst ten jest natchniony. Literatura: *1/ Biblia Internetowa ( >>tutaj ) *1/ Słownik Języka Polskiego PWN *2 / Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ( >>tutaj ) *3/ Benny Goodman Biografia Wikipedia ; „Wielu muzyków wspominało o "promieniowaniu", charakterystycznym spojrzeniu Goodmana, którym obrzucał muzyka nie spełniającego jego wymagań podczas gry” ( >>tutaj )
|
|