powrót

8 listopada 2005

Mowa


Nasz język jest wielowarstwowy. W ciągu słów, które wypowiadamy , we wnętrzu niektórych słów, mogą zostać wyróżnione pojedyncze litery, które ułożą się w słowa, niezauważalne wprost dla słuchacza, jednak odczuwalne i odciskające swoiste piętno na całej ich treści.

Tę cechę naszej mowy opisuje Michael Drosnin w książce 'Kod Biblii' Wyd.CiS 1998.


Drosnin analizuje i omawia treści, którymi przemawiał Bóg do proroków. W nich odnajduje ciągi liter, rozsiane w długich fragmentach tekstu. Układają się one w sensowne całości, z których można odczytać przyszłe zdarzenia. Na stronie 28 czytamy : 'Biblia jest jak olbrzymia krzyżówka. W niej zaś od początku do końca tekstu, zakodowane są słowa łączące się w ukrytą opowieść

Drosnina i innych, zajmujących się tym zagadnieniem, interesuje przede wszystkim możliwość spojrzenia w przyszłość. W dalszej części pokażę, że to, co pochodzi z boskiego Źródła ma głęboki sens, bo jest ukrytym komentarzem do naszej rzeczywistości, tylko lekko wydobywającym się na powierzchnię sensu. Jest rodzajem podpowiedzi, jest więc również czynnikiem porządkującym nasze myślenie o rzeczywistości. W końcu zauważamy też, że ten sposób dialogu Mądrości z Człowiekiem pozostawia nam jednak dalej możność podejmowania decyzji. W taki właśnie sposób troskliwa Mądrość Ponad Nami podpowiada nam to, co istotnie ważne w naszym myśleniu i działaniu.

Skupimy się ponadto na samej możliwości wypowiadania podwójnej treści w ten właśnie sposób i na moralnej stronie samego ukrywania, bo przecież mowę człowieka cechuje przede wszystkim jawność przekazu i takiej jawności oczekujemy od rozmówcy.

Przekaz podprogowy


Przykłady wypowiadania treści ukrytych, bądź tylko lekko sygnalizowanych, nazwanych przeze mnie przekazem podprogowym, omawiałem bardzo obszernie już w przeszłości, cytując polityków ( porównaj Co powiedzieli politycy - Polska, Trocki, Putin, Karol Wojtyła i wiele innych miejsc ). Tak wiele wysiłku włożyłem w zilustrowanie tego problemu, bo życie społeczne wymaga od nas uczciwości, a osoby publiczne w bardzo wielu przypadkach okazały się nieuczciwe, co w konsekwencji owocuje chaosem i brakiem zaufania do Państwa. Przykłady przekazu podprogowego dowodziły często arogancji, wyniosłości, uszczypliwości , a w ogólności ilustrowały one zawłaszczanie wspólnego obszaru bytu dla siebie i konstruowanie w nim swojej osoby jako wyłącznego jej posiadacza. Inaczej mówiąc, osoba taka manipulowała otoczeniem w celu zdobycia roli wiodącej.


Teraz przyszła kolei na omówienie przekazu podprogowego odmiennego od tamtego i ukrytego głębiej.


Oto garść przykładów z mediów i z wypowiedzi tzw. 'polityków' :


- cytowane teksty z przekazem podprogowym zaznaczyłem kolorem czerwonym, gdyż ich zaistnieniu zawsze towarzyszyło pojawienie się czerwonej formy 'chi', jej niekorzystnej dla życia, niszczącej postaci.


1/ Peter Mandelson ' Europejski Produkt '


'Amerykanie mają bardzo jednostronny pogląd na subsydia. Dopatrują się subsydiów u Airbusa, a za to nie chcą sobie krępować rąk, jeśli chodzi o wspomaganie Boeinga' ( oj - ) 'oj' jest tu złośliwym komentarzem do starań Amerykanów


> dalsze przykłady


Powyższe przykłady pokazywały sytuacje walki ze słuchaczem. Mówca nastawiony nieprzychylnie bądź nawet wrogo, wypowiadał ukrytą, nieakceptowalną treść , zyskując w ten sposób przewagę.



Co nam wolno


Rodzi się pytanie, czy mamy prawo tworzyć taki ukryty przekaz skoro mamy umiejętność jego tworzenia ? Czy są sytuacje, w których wolno nam wplatać niejawne ciągi liter w ciągi słów ? Czy może ta forma przekazu jest zarezerwowana tylko dla boskiego Źródła ? Odpowiedź jest negatywna, nie mamy takiej wolności.


Nie mamy wolności świadomego wplątywania w mowę ukrytych ciągów słów czy też znaków, których sens jest trudny, bądź niemożliwy do odgadnięcia. W szczególności nie mamy takiej wolności, kiedy łamiemy Prawo :

Pr5/ At4 Nie ma wolności człowiek postępować z drugim tak, że planując pułapkę proponuje transakcję jawnie, 'na rynku', usypiając tym czujność ofiary,

Pr5/Au4 Nie ma wolności człowiek postępować z drugim tak, że zdanie fałszywe podaje mu jako zdanie prawdziwe

Pr5/At 1 Nie ma wolności człowiek postępować z drugim tak, że skoro udało się przeprowadzić kilkakrotnie wciągnięcie kogoś w pułapkę w określony sposób, jest więc okazja, by uczynić z tego jawny styl działania i chlubić się nim przed ofiarami ('renoma') nierozumiejącymi dogłębnego sensu pułapki



Ostatnie prawo wymaga komentarza. Nie zapisywałem go w poprzednich przypadkach , kiedy analizowałem mowę polityków, bo nie wynika ono wprost z samego ich działania, za to może towarzyszyć , kiedy pojawia się u nich poczucie zbiorowej solidarności.

Takie działanie nazwano 'polityką', a osoby tak postępujące zwą siebie z dumą 'politykami'. Skoro do tej pory tego nie pojęły, to powiem im, że nie mają czym się szczycić. Kiedy nazwę ich oszustami, to myślę, że niejeden i niejedna przyznają mi w tym rację.

W prawie drugim termin 'fałszywość' oznacza , że zdanie ukryte, wypowiedziane jawnie, wywołałoby sprzeciw. Zostaje więc ukryte w formie, która w swej jawnej warstwie sprzeciwu nie budzi.



Podpowiedź od Mądrości Ponad Nami


Oto kilka przykładów, które nie pochodzą z Biblii. Nieprzypadkiem odnajduję takie ciągi znaków w piosenkach. Jest to poezja, a o poezji zawsze mawiano, że pochodzi z boskiego natchnienia. Ukryte znaczenia nadają tym tekstom szczególnego sensu.

Oto dwa przykłady :

1/ Piosenka Czerwonych Gitar 'Takie ładne oczy' album 'To właśnie my'. Tekst dostępny na http://www.emuzyka.pl/tekstypiosenek/117/24.php

ładne oczy masz, komu je dasz

takie ładne oczy, takie ładne oczy


dla przejrzystości powtarzam tekst powyższy bez zaznaczenia koloru:

ładne oczy masz, komu je dasz

takie ładne oczy, takie ładne oczy


( mom ład - ) pojawia się tu staropolskie , już nieużywane 'ład' , znaczące niegdyś 'zgodę' z kimś, tu bliskość z dziewczyną. Uroda dziewczyny staje się łącznikiem dla ich wzajemnej bliskości ( porównaj A.Bruckner 'Słownik etymologiczny j.polskiego' - ład s.305 ) i podprogowy komentarz to podkresla.


Tekst zaznaczyłem kolorem żółtym , bo w chwili jego zaistnienia towarzyszyło mu wyzwolenie żółtej 'chi' , która jest życiodajną formą 'chi'.



Piosenka 'Czerwonych Gitar' 'Uciekaj moje serce' album 'To właśnie my' http://www.emuzyka.pl/tekstypiosenek/117/25.php

ref.

Uciekaj, skoro świt, bo potem będzie wstyd
I nie wybaczy nikt chłodu ust, braku słów.

Uciekaj, skoro świt, bo potem będzie wstyd
I nie wybaczy nikt chłodu ust Twych.


( sobe łów - )

tutaj tekst podprogowy pojawia się jako komentarz. Słowa 'sobe łów' oznaczają postępowanie egoistyczne kogoś, kto w obawie przed kompromitacją braku uczuć umyka chyłkiem, unosząc ze sobą jako zdobycz ciepło nocnej przygody.

Komentarz ten nie jest przychylny sprawie, 'przemyka się' więc niejako mimo woli autora, rzucając cień. Autor pobłażliwie potraktował zjawisko powierzchownych kontaktów, zapewne nadto pobłażliwie i nie dodał dość krytycznego komentarza. Stąd pojawia się ukryty komentarz wyjaśniający sens rzeczywisty zbliżania i umykania.

Tekst oznaczyłem 'wyszarzeniem', bo towarzyszy mu szara forma 'chi' , pojawiająca się tam, gdzie postępujemy mylnie i chwiejnie, pozbawieni pełnej wiedzy o naszych czynach, postępujemy niedobrze, jednak bez wyraźnie sprecyzowanej złej woli. Ta szarość konkuruje tu z tęskną, kołyszącą i usypiającą ( usypiającą też czujność ) muzyczną nutą piosenki.


- Ta szarość obciąża nasze istnienie i jeśli się powtarza, to wywołuje chorobę. Usuwaniem tej szarości zajmują się energo- i bioenergo-terapeuci oraz szamani.

Nie sięgają jednak oni do źródła szarości, którą jest złe postępowanie. Zdrowia upatrujmy więc w samym postępowaniu. W postępowaniu dobrym i rozumnym, i zgodnym z Prawem.


Obydwa przykłady różnią się zasadniczo. W pierwszym pojawia się afirmacja, w drugim stosunek niechętny określonemu postępowaniu człowieka. Zachwytowi nad urodą dziewczyny towarzyszy wsparcie, i przeciwnie osłabienie sił życiowych pojawia się tam, gdzie ludzie gubią sens współżycia. To co dobre składa się na wzrost, to co niedobre jawi się jako element schyłku. Widzimy współdziałanie Człowieka i Opiekuńczej Mądrości.




powrót