powrót

Raphael (Raffaello Sanzio)

(1483-1520)

Dyskusja o sakramentach


1509-10
Fresco
Stanza della Signatura, Vatican Palace, Rome








detal - dyskusja - góra prawo







W górnym prawym rogu obrazu przedstawiającego dysputę widzimy cztery postacie. Dwie z nich to 'święci' , mają aureole, pomiędzy nimi osoba bez wyraźnej aureoli z nożem trzymanym w dłoni, ustawionym ostrzem ku górze. Trzy przedmioty: dwa noże i 'kamienne tablice' połączyłem zielonymi liniami z oczami obserwujących je osób.

Warto w tym miejscu powiedzieć, że termin 'święty' oznaczał kiedyś 'mocny'. Jest to termin, pod którym kryje się osoba o zdecydowanych i wyraziście określonych poglądach.

I tak ten z prawej , z mieczem opartym ostrzem o kolano jest zwolennikiem walki o władzę przemocą ale chwilowo kieruje ostrze w dół, by nie zagrażało otoczeniu, bo jest między swoimi.

Ten z książką na kolanach jest zwolennikiem słowa w walce o władzę, stąd wzrok jego jest skierowany w kierunku kamiennych tablic na kolanach postaci najbardziej z lewej. To intelektualista, który chętnie spoziera w kierunku tekstu natchnionego (blisko, bo przy sobie mając inny tekst na nim spoczęły jego ręce, być może poradnik rządzenia).

Ten pośrodku, pomiędzy świętymi, ten nie ma wykrystalizowanych poglądów tak zdecydowanie jak jego sąsiedzi. Spogląda on ku temu z mieczem (zielona linia), też trzymając miecz ale tym razem ostrzem ku górze, skierowanym w kierunku intelektualisty. Oznacza to, że stosuje groźby nawet wobec grona zebranych - to jest więc raczej polityk robiący w środowisku karierę. Jego ubiór jest dwukolorowy, zielono-żółty i wskazuje na intensywne starania oraz osiąganą satysfakcję (patrz symbolika symbolika kolorów u van Gogha).

W efekcie święty po drugiej stronie, ten wpatrzony w księgę, zostaje porażony widokiem ostrza (zielona linia do jego oczu) i adaptuje to doświadczenie w swoim intelektualnym eksperymencie. W jego umyśle następuje połączenie intelektu z przemocą.

Sprytny polityk przeciąga słabego intelektualistę ku przemocy. Jest to opis dysputy , której końcowym efektem jest połączenie sztuki manipulacji słowem ze sztuką walki.

Oto czym są sakramenty, zdaje się mówić Raphael. To sprytne pułapki służące w walce o władzę.




powrót