powrót













Kliknij na obraz w celu uzyskania powiększenia

Eileen Agar ( 1899-1991) susrrealizm

Pożeracze lotosu

The Lotus Eater

Dated 1939

Medium Paper collage with watercolour and ink on paper

Size 38.10 x 28.20 cm

National Galleries Scotland



Kiedy Szkocka Akademia Narodowa Sztuki Nowoczesnej nabyła tę pracę , Agar podał wyjaśnienie : "Lotophagi: Bajeczy lud żywiący się kwiatami Lotosu , czego rezultatem było zapomnienie własnego kraju i chęć życia w kraju według własnego uznania . Legenda była źródłem tego collage'u " ( notatka muzeum) . ( “Lotophagi: A fabulous people living on the Lotus-flower, the effect of which was to make the eater forget his own country and desire to live in the Lotus-land of his own choosing. The legend was the origin of [this] collage”.) Wypowiedź Agara nie dopowiada pewnych szczegółów źródła , jakim jest historia Odyseusza i tym niedopowiedzeniem prowadzi nas ku uogólnieniu .

Mity greckie maskują ukrytą w nich symbolikę istnienia (*). Instytucja teatru wraz ze swoją symboliką ( maski) gości w sobie opowieści symboliczne .

Collage Agara przemawia poprzez schemat teatru greckiego . Widzimy maskę używaną w greckim teatrze przez aktora opowiadającego mit o Lotofhagach , a za maską widzimy kłębiącą się rzeczywistość krainy Lotophagów i poprzez tę maskę , maskę groźną , dociera do nas sens tej opowieści , jej sedno . Jest nim uleganie doraźnej , zmysłowej korzyści , co odwodzi od dążenia do celu głównego , zasadniczego i co jest groźne , a skutki są dramatyczne .

(*)o języku symbolicznym Erich Fromm „Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów baśni i mitów”

23-10-2013 14:10




W baśniowej legendzie Odyseusz powraca do kraju z dalekiej i wieloletniej wyprawy , kiedy to trafiają do krainy Lotophagów i jego towarzysze po spróbowaniu słodkich kwiatów Lotosu tracą z oczu cel powrotu i trzeba ich było przemocą wlec na statek .

Istotnym i nadrzędnym elementem opowieści o Odyseuszu jest oddalenie się od kraju i powrót do niego . Jest to także model oddalania się od siebie i powrotu do siebie . Można ten cel powrotu do siebie rozumieć jako ostateczne odnalezienie tego kim jesteśmy , co w nas jest podstawowe , z czym kłócić się nie należy i od czego nie należy się oddalać , żeby nie zepsuć własnej harmonii wewnętrznej .

Taką podróż odbywa w swoim życiu każdy z nas . To są odwieczne przygody oddalania się od siebie , kiedy idziemy za głosem ciekawości , oddając się różnym zajęciom , i różnym znajomościom , i różnym sprawom , a także ulegając różnym sugestiom , by powrócić po wielu latach , jeśli komu taki powrót się w końcu udaje . Odkrywamy w opowieściach o Odyseuszu ich sens symboliczny . Podobnie symboliczny sens możemy odnaleźć w każdej , poszczególnej o nim opowieści .

Collage Agara przemawia poprzez schemat teatru greckiego . Widzimy maskę używaną w greckim teatrze przez aktora opowiadającego mit o Lotofhagach , a za maską widzimy kłębiącą się rzeczywistość krainy Lotophagów i poprzez tę maskę dociera do nas sens tej opowieści , jej sedno . Jest nim uleganie doraźnej , zmysłowej korzyści , co odwodzi nas od celu głównego . Cytując za angielską wikipedią ( >>tutaj ) : "Owoce lotosu i kwiaty były podstawowym pożywieniem na wyspie i były narkotykiem , powodującym , że ludzie spali w spokojnej apatii".

( The lotus fruits and flowers were the primary food of the island and were narcotic , causing the people to sleep in peaceful apathy ) .

apatia - uczuciowa obojętność wobec podniet, brak zainteresowań i skłonności (na skutek znużenia psych. a. fiz. lub w pewnych chorobach psych.); nieczułość, niewrażliwość, otępiałość, odrętwiałość. Etym. - gr. apátheia 'niewrażliwość' z apathēs 'nieczuły'; Słownik Kopalińskiego

Spokój oznacza dla nas z pewnością wartość jako , że pozostając w stanie spokoju oddaleni jesteśmy od niepokoju . Jednak "peaceful apathy" czyli spokojna apatia wskazuje na stan , który w stopniu najwyższym powinien nas niepokoić , gdyż jest to stan spokoju narkotycznego , stan uśpienia i niewrażliwości , i nieczułości .

Kiedy biskup kościoła katolickiego Michalik wypowiada swoją opinię ( Abp Michalik o pedofilii: Gdy dziecko szuka miłości, ono lgnie i jeszcze tego drugiego człowieka wciąga Cały tekst http://wyborcza.pl/1,75478,14742202,Abp_Michalik_o_pedofilii__Gdy_dziecko_szuka_milosci_.html#ixzz2iXwLJdB9 )
, że dziecko , ofiara pedofila jest w istocie sprawcą pedofilii , co należy ocenić jako wypowiedź człowieka zdeprawowanego i psychopaty , i brak jest w społeczeństwie polskim prawdziwego oburzenia , prawdziwego czyli takiego , które zmiotłoby tego człowieka ze sceny publicznej i z pełnionej funkcji , to jest to widoma oznaka stanu uśpienia świadomości polskiego społeczeństwa .

psychopata - cierpiący na psychopatię, stałą nieprawidłowość osobowości w zakresie charakteru i uczuć, wyraźnie odbiegającą od przeciętnej.Etym. - gr. psychikós 'dotyczący duszy' i psychōsis 'choroba duszy' od psychē 'życie; tchnienie (życia); duch; dusza'; Słownik Kopalińskiego

Sprawcą tego uśpienia jest kościół oraz jego doktrynalny dokument czyli NT ( o NT czytaj >>tutaj i >>tutaj i >>tutaj ) . W tych tekstach poddałem ocenie sens NT i wskazałem , że NT niweczy w świadomości ogółu kategorię prawdy ( tekst trzeci z podanych ) , czym w konsekwencji doprowadza do unieruchomienia społecznego głosu oporu przeciwko niesprawiedliwości .

Opowieść kościoła o miłości Chrystusa do ludzi jest w istocie pułapką , „słodką” pułapką dla umysłów , jest jak kwiaty lotosu z krainy Lotophagów , usypiające czułość, wrażliwość, powodujące otępiałość i odrętwiałość umysłową .

Żyjemy więc w istocie w krainie Lotophagów , pozostając w stanie narkotycznego uśpienia , nie mogąc powrócić do siebie , nie mogąc stworzyć wspólnie krainy sprawiedliwej i szczęśliwej .







powrót