8 września 2003
Przemoc w toruńskiej szkole
(...) (skrót -> pełna wersja)
Źródło; onet.pl PAP, JP/2003-09-05 18:26:00 MENiS: W toruńskiej szkole są zaburzone relacje (...) Uczniowie nachalnie zaczepiali i wyśmiewali nauczyciela. Nie szczędzili obelg, szturchańców, wulgarnych słów i gestów. M.in. wywrócono mu biurko do góry nogami, założono kosz na śmieci na głowę, wytarto twarz gąbką do tablicy, markowano kopnięcia w twarz, przystawiano do uszu dzwoniące telefony komórkowe. Reakcja nauczyciela ograniczała się jedynie do zasłaniania się, uników i westchnień. |
Mój komentarz
Kilkunastoletni uczniowie , a więc osobnicy odpowiedzialni za swoje czyny , zbiorowo dopuścili się przemocy na osobie nauczyciela angielskiego. Odpowiedzialność za czyny pojawia się powyżej 12,8 roku życia , a powyżej 14,8 roku jest już pełna , w sensie ponoszenia skutków swojego postępowania. Skutkiem brutalności jest odsunięcie od wpływu na bieg zdarzeń w świecie, a w przypadkach ciężkich skutkiem jest utrata nieśmiertelności. Utrata wpływu na bieg zdarzeń oznacza odsunięcie na margines życia, co jest dotkliwą stratą.
W postępowaniu uczniów dostrzegam wykroczenie przeciwko sześciu zakazom. Oto one:
Pr1/f1 Nie ma wolności człowiek postępować z innymi tak, że ktoś jest zrozpaczony przez niego, więc on chętnie popatrzy sobie na to jeszcze trochę
Pr 2/m4 Nie ma wolności człowiek postępować z innymi tak, że swiadomie doprowadza do tego, żeby komuś zrobiło się głupio
Pr 3/u2 Nie ma wolności człowiek postępować z innymi tak, że widząc skutki negatywne swoich poczynań dla innych, nie zaprzestaje ich, cel własny stawiając na pierwszym miejscu
Pr 3/u3 Nie ma wolności człowiek uważać, że kontakt z innymi to starcie dwóch maszyn, dwóch systemów, i postępować tak, jakby tak było
Pr 3/z3 Nie ma wolności człowiek postępować tak, że dręczy drugiego podstępnie i niezauważalnie , aż do zniszczenia |
Wszystkie wyżej opisane wykroczenia powtórzone wielokrotnie, prowadzą do utraty nieśmiertelności. Teksty praw pochodzą z działu PRAWO, z jego kolejnych podrozdziałów tu oznaczonych Pr1, Pr2 itd.