28-02-2012 23:10 Prawa Autorskie Temat ostatnio odżył przy okazji próby wprowadzenia ACTA , które to przepisy służą głównie wielkim producentom , szkodząc przy tym ogółowi . W ocenie tego opracowania nie ma znaczenia fakt , że sednem tych przepisów jest słuszna skądinąd myśl ochrony Praw Autorskich. Wykonanie jest na tyle kiepskie , bo jednostronnie dbające o interesy producentów , że całość jest nie do przyjęcia . Ponadto przepisy te bazują na błędnych założeniach , które poniżej skoryguję . W pierwszej kolejności dokonam ustaleń czasu ochrony dzieła oraz terytorium , na którym ochrona będzie nas obowiązywać . W drugiej kolejności podam ustalenie wagi naruszeń praw autorskich jakich dopuszczamy się powszechnie współcześnie . Robię to w celu pogłębienia zrozumienia naruszeń , które są powszechne i są prawdziwą plagą niszczącą społeczeństwo polskie . Najpierw jednak przypomnę w skrócie , co jest przedmiotem Prawa Autorskiego i co to jest Prawo Majątkowe . Po szczegóły odsyłam do : Ustawy o ochronie Praw Autorskich oraz do Wikipedii , bo tam jest to wyrażone prosto i jasno dla kogoś niezorientowanego . Przedmiot prawa autorskiego Są nimi utwory : - wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, - publicystyczne, naukowe, kartograficzne ), - programy komputerowe - plastyczne, - fotograficzne, - lutnicze, - architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne, - muzyczne i słowno-muzyczne, -sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne, - audiowizualne (w tym wizualne i audialne).
- wzornictwo przemysłowe
Autorskie prawo majątkowe twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu. ( >> Wikipedia , tam pojęcie pola eksploatacji ; między innymi takim polem jest kopiowanie dzieła )
Okres ochrony praw majątkowych
Okresy ochrony przyjęte w UE zostały wyznaczone arbitralnie i odbiegają od rzeczywistych czyli odpowiadających założeniu naszej ludzkiej zbiorowości , wyznaczonych "w górze" czyli jak to się zwykło mówić popularnie "przez Boga" .
Poniżej podaję takie wartości dla listy "przedmioty prawa autorskiego". Ustalenie to pozwoli rozstrzygnąć wiele obecnych sporów .
- wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, naukowe, kartograficzne ) - 50 lat - publicystyczne - 10 lat - programy komputerowe - 4 lata - plastyczne - 50 lat - fotograficzne - 50 lat - lutnicze - 50 lat - architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne - 50 lat - muzyczne i słowno-muzyczne - 4 lata -sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne - 50 lat - audiowizualne (w tym wizualne i audialne) - film wywiad, przyrodniczy , dokument itp - 6 lat - film fabularny - 10 lat
- wzornictwo przemysłowe 1 rok
Ponadto , w kwestii patentów i wzorów przemysłowych , będzie miało teraz miejsce ograniczenie , co do terytorium , na którym prawa majątkowe obowiązują . Patenty i wzory mają być chronione tylko na obszarze państwa , w którym powstały . Przy tym okres ochrony na Patenty to 50 lat , na Wzory - 1 rok .
O miejscu powstania decyduje okres przebywania autora na danym terytorium , przynajmniej dziesięcioletni czas i trzy dni , i takie miejsce nazwę ''miejscem przebywania'' . Jeżeli miejsce powstania utworu nie jest miejscem przebywania, to przyjmujemy , że autor pochodzi z poprzedniego kraju , z którego przybył . Jeżeli i w poprzednim przebywał krócej niż 10 lat , to cofamy się dalej , aż do kraju urodzenia . Jeśli w żadnym z nich nie przebywał 10-ciu lat , to przyjmujemy ten kraj , w którym przebywał najdłużej . Jeżeli autor jest zespołowy , to miejscem powstania utworu jest miejsce przebywania osoby wiodącej w zespole , a w przypadku kiedy takiej osoby formalnie brak , lub zespół uznał wspólnie, że zasługi są równe , to ustalamy miejsce przebywania każdej z osób według powyższej reguły i na końcu wybieramy kraj tej osoby , który ma największą liczbę mieszkańców , i to jest miejsce powstania wynalazku . Niech się każdy realizuje tam , skąd pochodzi . Niech prawa wędrują za nim tam , gdzie się ukształtował .
To ustalenie , dokonane "w górze" , służy ochronie przed globalizacją odrębności poszczególnych grup narodowościowych i ich potencjału twórczego . Ograniczona ochrona wzoru np. ubioru , do jednego roku , także służy temu samemu celowi , jak również temu , co w nas naturalne , a więc powszechnej skłonności do naśladowania tego , co dobre , co użyteczne , co estetyczne. Tu trywialna ale niezbędna uwaga - torebkę modnego projektanta będzie można skopiować po roku i będzie można ją produkować wszędzie ale oczywiście z wyłączeniem jego znaku firmowego.
Waga naruszeń Celem tych rozważań jest także przywrócenie właściwej miary czynom powszechnie nazywanym obecnie ''piractwem komputerowym'' . Powiem od razu , że termin ten nie jest adekwatny do pewnej grupy naruszeń , do tych , które nie skutkują następnie odsprzedażą , a służą jedynie korzyści osobistej . Odniosę się do najpopularniejszych naruszeń z jakimi mamy obecnie do czynienia , a są to : kopiowanie muzyki i filmów, przy pomocy komputera osobistego i powielanie książek np. przy pomocy kserokopiarek . Kopiowanie muzyki , filmów i książek nie jest kradzieżą w powszechnym rozumieniu , bo nie ma miejsca zabór mienia . Czyny te są w istocie bezprawnym , bo dokonanym bez zgody autora , dysponowaniem jego własnością . Kradzież w rozumieniu powszechnym , polegająca na zaborze mienia także jest bezprawnym dysponowaniem czyjąś własnością . W tym miejscu otrzymujemy więc zbieżność ujęcia . Możemy więc rozszerzyć pojęcie kradzieży na wspomniane czyny kopiowania dzieł . Jaka jest waga tych czynów ? Poniżej przedstawiam zestawienie skutków wykonania wielu kopii . 40 mp3 i więcej - jak kradzież 1100zł 10 filmów i więcej - jak kradzież 3000zł skopiowanie 5 książek i więcej – jak kradzież 3000zł skopiowanie treści graficznych i tekstowych wbrew woli autora strony internetowej np. przy pomocy zrzutu ekranu 10-krotne i więcej - jak kradzież 1100 zł
poniżej podobne zestawienie w przypadku , kiedy kopie są następnie sprzedawane ( ck - cena kopii ) - 40 i więcej mp3 - jak kradzież 1100zł + kwota uzyskana ze sprzedaży kopii powyżej 40 szt x ck - 10 filmów i więcej - jak kradzież 3000zł + kwota uzyskana ze sprzedaży kopii powyżej 10 szt x ck - skopiowanie 5 książek i więcej – jak kradzież 3000zł + kwota kwota uzyskana ze sprzedaży kopii powyżej 5 szt x ck
nie ma przy tym znaczenia , że mp3 kosztuje np. 4 zł , więc z prostego rachunku wynikałoby , że koszt 40 sztuk to 160 zł . Kwota 1100 zł odpowiada brutalności naruszenia prawa do dysponowania utworem .
Jeśli zważyć , że piraci dokonują zaboru mienia na dużą skalę - cena statku to miliony złotych , to widać , że termin "piractwo komputerowe" może znaleźć zastosowanie jedynie do przypadków kopiowania i sprzedaży powyżej kilku tysięcy sztuk . W przypadku , kiedy nie mamy do czynienia ze sprzedażą kopii , stosowny wydaje się termin "drobny złodziejaszek ". Niech to określenie zapadnie nam w pamięć i zacznijmy tą miarą oceniać postępowanie własne i naszych dzieci oraz naszych znajomych .
Teraz niech każdy z nas pomyśli o swoich dzieciach i zastanowi się , czy odpowiada mu , że są one drobnymi złodziejaszkami . Kiedy pomyślimy jaka jest skala tego występku - kopiują niemal wszyscy , od dzieci po osoby starsze , to nasze społeczeństwo jawi się nam gromadą drobnych złodziejaszków . Jest gromadą , bo już przestało być społeczeństwem , bo czy ktoś widział złodziejaszków żyjących w zgodzie ? Kłócą się , spierają , nie ufają sobie , skaczą sobie do oczu , żadnej między nimi zgody , oto kim jesteśmy . Tak oto czyny nasze obciążają nas , zmieniają i uniemożliwiają nam współżycie . To jest plaga . Trzeba więc nam zmagać się z nią . Najpierw należy zacząć od siebie . Potem trzeba domagać się uczciwości w miejscu pracy i należy rozmawiać o tym z młodzieżą . Studentom należy umożliwić dostęp do literatury , której teraz nie mają ( patrz >> tutaj ) , żeby zaprzestali robienia kopii książek , co jest teraz niestety powszechne . Problem jest naprawdę poważny .
|
|