powrót

2019-03-08 11:20

http://www.europarl.europa.eu/the-president/home/newsroom/pageContent-area/newsroom/speech-by-the-president-of-the-european-parliament-antonio-tajani-to-the-european-council-meeting-on-25-november-2018.html

Wystąpienie przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, Antonio Tajaniego, na posiedzenie Rady Europejskiej w dniu 25 listopada 2018 r

Bruksela 25-11-2018 - 09:47

Jestem pewien, że ta okazja budzi mieszane emocje w każdym z nas. Z jednej strony jest ulga i satysfakcja, że ​​osiągnęliśmy porozumienie, pomimo wszystkich przeszkód, które musiały zostać przezwyciężone. Z drugiej strony żałujemy, że Zjednoczone Królestwo opuszcza nasz wspólny europejski dom po 45 latach owocnej współpracy w ramach Unii.

Panie przewodniczący, szefowie państw i rządów, panie przewodniczący Komisji,

Dzisiaj przygotowujesz się do parafowania umowy ratyfikującej wycofanie się Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.

Jestem pewien, że ta okazja budzi mieszane emocje w każdym z nas. Z jednej strony jest ulga i satysfakcja, że ​​osiągnęliśmy porozumienie, pomimo wszystkich przeszkód, które musiały zostać przezwyciężone.

Z drugiej strony żałujemy, że Zjednoczone Królestwo opuszcza nasz wspólny europejski dom po 45 latach owocnej współpracy w ramach Unii.

Dziś ważne jest, aby podkreślić, że Brexit jest decyzją, którą szanujemy, ale jest decyzją, której nikt z nas nie chciał i wierzę, że po negocjacjach nikt nie może mieć wątpliwości, że istnieje nie ma w tym żadnej poprawy: jest to sytuacja przegrana. Nie jest to zatem moment na świętowanie.

Istnieją jednak pewne podstawy do zadowolenia.

W dniu 29 kwietnia ubiegłego roku Rada Europejska przyjęła wytyczne dotyczące negocjacji w sprawie wycofania się Zjednoczonego Królestwa z Unii: na tym spotkaniu zwróciła uwagę na niebezpieczeństwo pojawienia się podziałów między 27 a instytucjami i ostrzegła przed pokusą przedkładać indywidualne interesy przed ogólnym interesem.

Dzisiaj, po osiemnastu miesiącach intensywnych i trudnych negocjacji, jasne jest, że udało nam się zachować ducha jedności, który Unia jest w stanie wykazać w najtrudniejszych okolicznościach. Powinniśmy być z tego dumni i powinniśmy trzymać się tego podejścia, ponieważ wciąż wiele pozostaje do zrobienia.

Głównym architektem tej jedności państw członkowskich i instytucji jest Michel Barnier, któremu z całego serca dziękuję w imieniu Parlamentu Europejskiego za błyskotliwą pracę, którą wykonał do tej pory: za równomierność, wytrwałość i zdrowy rozsądek który doprowadził do negocjacji i zachował nerwy przez cały czas.

Dziękuję mu za tak ścisłą współpracę z Parlamentem i jej grupą sterującą, wykazując bezprecedensową otwartość, szanując prerogatywy instytucji i wykazując całkowitą lojalność wobec wartości leżących u podstaw Unii.

Wzywamy w związku z tym, aby "metoda Barniera" była również wykorzystywana do przygotowania negocjacji dotyczących porozumienia w sprawie przyszłych stosunków i samych negocjacji.

Parlament z zadowoleniem przyjmuje wynik negocjacji, które uważa za zrównoważone i kompleksowe. Jest to porozumienie, które ochroni interesy Unii i jej państw członkowskich, biorąc pod uwagę kluczowe żądania Zjednoczonego Królestwa.

Z tego powodu mamy nadzieję, że parlament Wielkiej Brytanii wykorzysta zgromadzoną mądrość w swojej 800-letniej historii i zatwierdzi porozumienie. Oczywiście nie będzie to łatwe.

Umowa wypłaty

Parlament jest usatysfakcjonowany porozumieniem o odstąpieniu, ponieważ określa odpowiednie odpowiedzi na trzy kluczowe kwestie poruszone w naszych rezolucjach i które nadal podkreślaliśmy podczas negocjacji.

Odnoszę się przede wszystkim do praw obywatelskich, które od samego początku były naszym najważniejszym priorytetem.

Porozumienie chroni prawo trzech i pół miliona obywateli UE w Wielkiej Brytanii i ponad miliona obywateli Wielkiej Brytanii w Unii do dalszego życia, pracy i nauki tam, gdzie są teraz.

Wybory, jakich dokonali wraz z rodzinami, na podstawie swobody przemieszczania się i prawa Unii, nie będą zagrożone.

Jesteśmy również zadowoleni z rozwiązania znalezionego w kwestiach finansowych. Fakt, że porozumienie koncentruje się nie na wysokości zobowiązań finansowych, ale na metodzie obliczania tej kwoty, oszczędził nam nieprzyzwoitych targów o liczby.

Wreszcie, Parlament jest bardzo uspokojony treścią protokołu dotyczącego Irlandii Północnej, który wskazuje drogę do rozwiązania problemu granicy między dwiema częściami wyspy i oferuje gwarancje, że Porozumienie Wielkopiątkowe zostanie podtrzymane.

Mamy oczywiście nadzieję, że ochrona nigdy nie wejdzie w życie, a ostateczne rozwiązanie można osiągnąć do lipca 2020 r.

Dzisiaj prawo Irlandii rozwiązania między częściami , ochrona ostateczne

( Lastly, Parliament is greatly reassured by the substance of the protocol on Northern Ireland, which points the way towards a resolution to the problem of the border between the two parts of the island and offers guarantees that the Good Friday Agreement will be upheld.

It is our hope, of course, that the backstop never enters into force and that a definitive solution can be achieved by July 2020. )

Deklaracja polityczna w sprawie przyszłego związku

Parlament z zadowoleniem przyjmuje również deklarację polityczną w sprawie przyszłych stosunków i uważa ją za doskonałą podstawę do rozwinięcia naszej współpracy po Brexit z Wielką Brytanią, która, mamy nadzieję, będzie jak najbliżej. Wielka Brytania zawsze będzie dla nas wyjątkowym partnerem, ponieważ to, co nas łączy, jest większe niż to, co nas dzieli.

Po konsultacji z komisjami parlamentarnymi z przyjemnością odnotowujemy, że deklaracja polityczna odnosi się do większości ich obaw.

W szczególności doceniamy fakt, że wyraźnie nawiązano do układu o stowarzyszeniu jako podstawy naszych przyszłych stosunków, zgodnie z sugestią Parlamentu.

Zauważamy również, że Deklaracja zachowuje integralność rynku wewnętrznego i nienaruszalność czterech swobód, kwestie, które są dla nas niepodlegające negocjacjom, ponieważ są one fundamentalne dla naszego współistnienia w Unii.

Zwracamy jednak uwagę, że rozdział dotyczący przepływu osób jest raczej słaby. Rozumiemy, dlaczego tak jest, ale mamy nadzieję, że w przyszłości będziemy mogli zastosować takie samo ambitne podejście do kwestii przepływu osób, jak i do przepływu towarów, usług i kapitału.

Zarządzanie i wdrażanie umów

W imieniu Parlamentu chciałbym zwrócić uwagę na szereg kwestii dotyczących zarządzania i realizacji dwóch umów.

Umowa odstąpienia od umowy jest bardzo długim dokumentem, zawierającym wiele postanowień i klauzul. To samo będzie prawdopodobnie również dotyczyło porozumienia w sprawie przyszłych stosunków. Konieczna będzie zatem wielka troska i uwaga przy wdrażaniu dwóch porozumień.

Parlament ma pełne zaufanie do Komisji, która w pierwszej instancji będzie odpowiedzialna za wdrożenie dwóch umów. Chciałbym jednak zwrócić państwa uwagę na jeden ważny aspekt, który dotyczy również Rady.

Potrzeba ochrony autonomii podejmowania decyzji przez Unię była jedną z podstawowych zasad, która przebiegała jako wątek w trakcie negocjacji. Porozumienia nie mogą i nie mogą być wprowadzane w życie w sposób podważający tę zasadę.

W przypadkach, w których wprowadzenie w życie umowy o wypowiedzeniu wymaga zmiany w dorobku prawnym, Parlament, podobnie jak Rada, musi mieć możliwość wykonywania swoich uprawnień ustawodawczych. Nie wolno nakładać żadnych ograniczeń na jego władzę ustawodawczą, a żadne zmiany nie muszą być zatwierdzane automatycznie.

Po drugie, chcemy wyjaśnić, że należy skonsultować się z Parlamentem przed wprowadzeniem zmian do umowy o odstąpieniu, koniecznych dzięki nowym okolicznościom i zanim zostaną wprowadzone ważne postanowienia, takie jak art. 132 dotyczący przedłużenia okresu przejściowego.

W odniesieniu do kwestii zarządzania konieczne będzie zatem opracowanie mechanizmu, który zapewni, że Parlament, jako współustawodawca, będzie miał prawo głosu w decyzjach podejmowanych przez Unię we wspólnym komitecie przewidzianym w umowie o odstąpieniu. Ponieważ sprawa ta dotyczy również innego współustawodawcy, czyli Rady, proponuję, aby przed zakończeniem procedury zgody w Parlamencie pracowaliśmy wspólnie nad przygotowaniem pisemnego wspólnego porozumienia w sprawie ustaleń dotyczących takiego mechanizmu.

Jednostronne deklaracje

Na zakończenie chciałbym powiedzieć, że Parlament doskonale zrozumie, jeśli niektóre delegacje będą chciały aneksować jednostronne deklaracje do umowy o wypowiedzeniu lub porozumienia w sprawie przyszłych stosunków.

Chociaż nie ułatwiłoby to rozmów ze Zjednoczonym Królestwem, nie mamy zastrzeżeń, pod warunkiem, że wszelkie takie deklaracje nie zagrażają jedności 27 i instytucji, która do tej pory była naszym atutem i musi nadal przyszłe negocjacje.

Podsumowując, Parlament jest usatysfakcjonowany zarówno treścią umowy o wypłatę i deklaracją polityczną, jak i metodą zastosowaną do ich sporządzenia. Mogę powiedzieć, że jeśli umowa zostanie zatwierdzona przez Parlament Zjednoczonego Królestwa, my również szybko będziemy mogli do zakończenia procedury zgody, być może nawet w styczniu.

Parlament Europejski mógłby iść do przodu i głosować nad porozumieniem, nawet jeśli został odrzucony przez parlament Wielkiej Brytanii.

Możesz także liczyć na naszą lojalną i konstruktywną współpracę w tej nowej fazie, która, jak mamy nadzieję, może się rozpocząć po głosowaniu w Westminster. To też będzie długie i trudne.

Dziękuję za uwagę.




powrót