powrót

Rembrandt van Rijn

Zdjęcie z krzyża

The raising of the cross
c. 1633
Oil on canvas
96.2 x 72.2 cm
Bredius 548
Alte Pinakothek, Munich








Widzimy ludzi usiłujących ściągnąć zwłoki z krzyża. Jeden dokonuje jakichś bliżej niesprecyzowanych starań u podstaw zwłok, a drugi, chyba żołnierz, bo ma kask, ciągnie zwłoki za nogi – takie jest pierwsze wrażenie. Wydaje się, że zaraz ściągnie je na ziemię albo rozerwie, bo są one poprzybijane gwoździami. Wokół gwoździ jest trochę krwi.

Okolica tonie w cieniu. Jeszcze jeden mężczyzna , ukazany centralnie najwyraźniej wydaje polecenia.

Z prawej majaczy w głębokim cieniu jakiś pochód. Jeśli znamy historię nowotestamentową domyślamy się, że biała postać , to postać skazańca oraz, że jest to retrospekcja. Obraz ukazuje więc upływ czasu i szereg zdarzeń, zaczynający się doprowadzeniem skazańca, a kończący się zdjęciem zwłok.

W pełnym świetle możemy obserwować tylko ściąganie zwłok, w istocie anonimowych. Ukazanie w pełnym świetle tylko tego momentu, pozbawionego przy tym wszelkich odniesień do przeszłości, czy do osób uczestniczących w zdarzeniu, jest odbiciem koncentracji i emocji ulokowanych tylko tu i teraz. Zwłoki nie są zdejmowane, uwalniane z krzyża, czy może przenoszone z krzyża, one są wyraźnie ściągane, jakby dokonujący tych czynnosci ludzie nie mieli do nich żadnego stosunku uczuciowego. Jest to wyraźnie w ich wykonaniu czynność mechaniczna.




powrót