powrót

Gray Reginald

Portrait of Jill Neville
1967
Tempera on canvas
Private collection









Linie spojrzenia jej oczu dziwią i niepokoją. Oko po lewej zdaje się być skierowane przed siebie ale kiedy szukamy potwierdzenia tego w źrenicy z prawej strony, jesteśmy niemile zaskoczeni, bo ona jest skierowana ku górze. Oko z lewej zdaje się więc okłamywać nas.

Mamy niemiłe odczucie wyprowadzenia w pole, odczucie zaskoczenia i zagrożenia jednocześnie. Odczucie to lokujemy spontanicznie w obserwowanym wizerunku osoby i tak zaczynamy ją oceniać. Czujemy, że ta osoba jest zła.

Jest odziana w kolor czerwieni, tło jest czarne, włosy ma bliskie czerni, a choć są w nich złote refleksy, to w świetle obserwacji całości nabierają one cech ułudy. W kolorach obecne są złe emocje (obecność emocji w materii obrazu porównaj Earth and Green ) potwierdzające pierwsze spostrzeżenie. Pierwsza, spontaniczna ocena postaci ulega więc pogłębieniu.




powrót